Всеукраїнська нарада з інклюзивної освіти

27.01.2019
418

З ініціативи Президента Всеукраїнської благодійної організації «Фонд Порошенка» Марини Порошенко відбулася Всеукраїнська нарада з інклюзивної освіти.

У заході взяли участь: Президент України Петро Порошенко, Віце-прем`єр-міністр – міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України Геннадій Зубко, Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич, Перший заступник Міністра освіти і науки України Павло Хобзей, Уповноважений президента України з прав дитини Микола Кулеба, Президент національного комітету спорту інвалідів України Валерій Сушкевич, Голови обласних державних адміністрацій, представники низки Благодійних фондів та Громадських організацій, викладачі педагогічних спеціальностей ЗВО, батьки дітей з особливими освітніми потребами.

Президент України Петро Порошенко наголосив, що завдяки реформі в галузі освіти та реалізації програми впровадження інклюзивної освіти в Україні нині вже більше 14 тисяч українських дітлахів з особливими освітніми потребами можуть відвідувати дитячі садочки та загальноосвітні навчальні заклади разом з іншими дітьми.

Президент справедливо зазначив, що головним локомотивом, а правильніше сказати – серцем цієї важливої справи є Перша леді України, Президент ВБО «Фонд Порошенка» Марина Порошенко.

Марина Анатоліївна обрала для себе важкий, але вкрай важливий напрямок діяльності – запровадження інклюзивного освітнього середовища в Україні. Я глибоко переконаний, що саме завдяки активній та послідовній позиції Першої леді нам вдалося багато зробити у питанні впровадження інклюзивної освіти в нашій державі.

Свій виступ на Всеукраїнській нараді я присвятив стану законодавчого забезпечення інклюзивної освіти в Україні, зазначивши про те, що вже зроблено Комітетом з питань науки і освіти та парламентом у цьому напрямку.

По-перше, у травні 2017 року був прийнятий Закон України «Про внесення змін до Закону України “Про освіту” щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг (р.н. 6437 від 12.05.2017).

Фактично вперше на законодавчому рівні було передбачено:

– закріплення права на освіту осіб з особливими освітніми потребами і надання їм можливість отримувати освіту в усіх навчальних закладах, у тому числі безоплатно в державних і комунальних навчальних закладах, незалежно від “встановлення інвалідності”;

– визначення поняття “особа з особливими освітніми потребами”, “інклюзивне навчання”;

– надання можливості особам з особливими освітніми потребами отримати психолого-педагогічну та корекційно-розвиткову допомогу, створення для таких осіб інклюзивних та спеціальних груп (класів) у загальноосвітніх навчальних закладах.

По-друге, у вересні 2017 року Верховна Рада України прийняла нову редакцію базового закону «Про освіту» (р.н. 3491-д від 04.04.2016). І всі ці положення щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами були імплементовані в базовий закон.

По-третє, спільно з Міністерством освіти і науки ми забезпечили розміщення тексту Саламанської декларації в українському перекладі на сайті Верховної Ради України.

По-четверте, за ініціативи Марини Анатоліївни Порошенко та Фонду Петра Порошенка був розроблений проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг (р.н. 8556 від 04.07.2018), який було прийнято у вересні 2018 року.

Закон вніс зміни до Законів України “Про загальну середню освіту”, “Про позашкільну освіту”, “Про професійно-технічну освіту” в частині забезпечення права осіб з особливими освітніми потребами на здобуття освіти, отримання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг у закладах освіти та приведення цих законодавчих актів у відповідність з нормами актів міжнародного права та базового Закону України “Про освіту”.

У своєму виступі я також поділився враженнями від вистави, яку відвідав цього тижня у Херсонській обласній універсальній науковій бібліотеці ім. Олеся Гончара. Всі ролі у цій виставі грали діти, особливі діти. Це приклад того, як можна облаштувати особливих дітей в соціокультурному просторі, розкриваючи їхні вроджені таланти та здібності. Більш детально про досвід впровадження інклюзивної освіти в Херсонській області розповів Голова Херсонської ОДА Андрій Гордєєв.

Хочу запевнити, що я особисто та Комітет з питань науки і освіти завжди підтримував і буде надалі підтримувати всі ініціативи по запровадженню інклюзивного освітнього середовища в Україні.

Наприкінці наради я мав можливість звернутися до Міністра освіти і науки України Лілії Гриневич щодо Наказу Міністерства освіти і науки України № 36 від 15.01.2018 р. «Про затвердження Типової освітньої програми організації і проведення підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладами післядипломної педагогічної освіти» з проханням, щоб до цього процесу долучали також і університети, які здійснюють підготовку майбутніх вчителів, а не тільки мережу регіональних інститутів післядипломної педагогічної освіти. Це потрібно для того, щоб ті фахівці педагогічних спеціальностей, які випускаються з університетів, були вже підготовлені відповідно до нових сучасних стандартів, а не чекали на підвищення кваліфікації в ІППО.

Загалом, сьогоднішній Форум показав, що Президент України, Перша леді України, Міністр освіти і науки України, Національна академія педагогічних наук України, народні депутати України та інші високопосадовці докладуть максимум зусиль задля того, щоб Україна успішно здолала шлях до повної інклюзії у нашому суспільстві.