Засідання Комітету 20.12.2017 року
Сьогодні відбулось останнє в 2017 році засідання Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти, у якому взяли участь народні депутати-члени Комітету Олександр Співаковський, Іван Кириленко, Володимир Литвин, Олексій Скрипник, Тарас Кремінь та народний депутат Андрій Гальченко.
Також були присутні Перший заступник Міністра освіти і науки Володимир Ковтунець, Президент Національної академії медичних наук Андрій Цимбалюк, Перший заступник головного вченого секретаря Національної академії наук України Володимир Ємельянов Перший віце-президент Національної академії педагогічних наук Володимир Луговий, Віце-президент Національної академії правових наук Володимир Тихий, представники наукової та освітянської спільноти, громадських організацій та експертного середовища.
На порядок денний засідання були винесені наступні питання:
1 Проект Закону про внесення змін до статті 62 Закону України “Про вищу освіту” (щодо визначення частки студентів, які мають право на отримання академічної стипендії) (реєстр. № 6092-1 від 23.02.2017, н.д.Ю.Одарченко, Р.Богдан).
2 Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо відновлення прав студентів на стипендію) (реєстр. № 5654-1 від 02.02.2017, н.д.С.Лабазюк, І.Мельничук).
3 Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність” (щодо уточнення деяких положень) (реєстр. № 4349 від 31.03.2016, н.д.І.Кириленко, О.Співаковський, О.Скрипник, Т.Кремінь, В.Литвин, М.Поплавський) (друге читання).
4 Проект Закону про розвиток галузевої науки (реєстр. № 4237 від 16.03.2016, н.д.О.Вілкул, Д.Колєсніков, Д.Д.Шпенов, К.Павлов, А.Гальченко).
5 Проект Закону про внесення зміни до статті 63 Закону України “Про освіту” щодо оренди земель навчальних закладів (реєстр. № 2968 від 28.05.2015, н.д.І.Фурсін).
6 Проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо повернення стипендіального забезпечення осіб, які отримують професійно-технічну, вищу освіту у відповідних навчальних закладах, в тому числі повернення відповідного рівня соціального захисту студентів: інвалідів, дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (реєстр. № 6191 від 15.03.2017, н.д.О.Вілкул, Д.Колєсніков, К.Павлов, А.Гальченко).
7 Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо забезпечення ефективного використання державного майна закладів освіти, підприємств, установ та організацій, що відносяться до сфери освіти і науки) (реєстр. № 7001 від 25.07.2017, н.д.Т.Кремінь, І.Бриченко, В.Підберезняк).
8 Проект Закону про внесення змін до статті 85 Бюджетного кодексу України щодо фінансування закладів загальної середньої освіти і охорони здоров’я та можливості органів місцевого самоврядування визначати напрями використання бюджетних коштів відповідно до чинного законодавства (реєстр. № 2064а від 11.06.2015, н.д.О.Вілкул, Д.Колєсніков, К.Павлов, А.Гальченко, Д.Шпенов).
9 Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про статус гірських населених пунктів в Україні” (щодо посилення державних гарантій соціально-економічного розвитку) (реєстр. № 6520 від 26.05.2017, н.д.В.Івченко, І.Крулько).
10 Про проект Постанови Верховної Ради України “Про внесення змін до Постанови Верховної Ради України “Про встановлення іменних стипендій Верховної Ради України студентам вищих навчальних закладів” щодо збільшення розміру іменних стипендій Верховної Ради України” (реєстр. № 7418 від 19.12.2017, н.д.О.Співаковський, І.Кириленко, Т.Кремінь, О.Скрипник, І.Констанкевич, В.Литвин).
11 Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування нецільової благодійної допомоги для дітей-сиріт, які навчаються у вищих навчальних закладах (реєстр. № 2084а від 16.06.2015, н.д.А.Денисенко).
12 Різне:
12.1 Про внесення змін до плану роботи Комітету з питань науки і освіти на період сьомої сесії восьмого скликання.
12.2 . Про внесення змін до складу робочої групи з підготовки комплексного проекту Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту”/
На початку засідання я поздоровив всіх присутніх з прийняттям на вчорашньому засіданні Верховної Ради України трьох постанов, якими були присуджені премії найталановитішим молодим ученим у галузі фундаментальних і прикладних досліджень та науково-технічних розробок за 2016 рік, щорічні премії педагогічним працівникам загальноосвітніх, професійно-технічних, дошкільних та позашкільних навчальних закладів та призначені у 2017 році іменні стипендії Верховної Ради України для найталановитіших молодих учених. Всього ж були відзначені заслуги сімдесяти двох найталановитіших молодих науковців та двадцяти восьми кращих педагогів України.
Першим питанням порядку денного розглядався проект Закону “Про внесення змін до статті 62 Закону України “Про вищу освіту” (щодо визначення частки студентів, які мають право на отримання академічної стипендії) (реєстр. № 6092-1 від 23.02.2017, н.д.Ю.Одарченко, Р.Богдан).
Цим законопроектом пропонується встановити, що:
розмір стипендіального фонду вищого навчального закладу повинен забезпечувати виплату академічних стипендій не менш як двом третинам і не більш як 75 відсоткам студентів (курсантів) денної форми навчання, які навчаються за кошти державного бюджету, без урахування осіб, які отримують соціальні стипендії;
– академічні стипендії призначаються не менш як двом третинам студентів (курсантів) кожного курсу (крім першого семестру першого року навчання) за кожною спеціальністю, без урахування осіб, які отримують соціальні стипендії;
– академічні стипендії призначаються у мінімальному розмірі всім студентам (курсантам), зарахованим до вищого навчального закладу на перший курс навчання.
Крім того, цим законопроектом пропонується встановлювати підвищений розмір академічної стипендії для студентів (курсантів), які навчаються за гостродефіцитними спеціальностями (спеціалізація ми), а також надати право особам, один із батьків яких один із батьків яких загинув у районі проведення антитерористичної операції, бойових дій чи збройних конфліктів або під час масових акцій громадянського протесту, на виплату соціальної стипендії, у тому числі у разі отримання академічної стипендії.
За результатами розгляду Комітетом було прийняте одноголосне рішення рекомендувати Верховній Раді України прийняти цей законопроект за основу.
Другим питанням розглядався проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо відновлення прав студентів на стипендію) (реєстр. № 5654-1 від 02.02.2017, н.д.С.Лабазюк, І.Мельничук)
У законопроекті пропонується встановити, що студенти (курсанти), які успішно навчаються у вищих навчальних закладах державної або комунальної форми власності за денною формою навчання за кошти державного бюджету, забезпечуватимуться стипендіями у розмірі не менше прожиткового мінімуму відповідно до порядку призначення та виплати стипендій, що встановлюється Кабінетом Міністрів України (зміни до частини 4 статті 62 Закону України “Про вищу освіту”). Крім цього, встановлюється також, що розмір заохочувальних стипендій не може бути меншим розміру прожиткового мінімуму (зміни до статті 9 Закону України “Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні”).
Головне науково-експертне управління, розглянувши поданий законопроект, висловило щодо його змісту низку зауважень, зокрема ними було зазначено, що реалізація законопроекту, в разі його прийняття, потребуватиме збільшення витрат Державного бюджету України на виплату відповідних стипендій. Так, за орієнтовними розрахунками Міністерства фінансів України, на підвищення розміру стипендій до рівня прожиткового мінімуму необхідно 2,9 млрд.грн. додаткових бюджетних коштів.
Міністерство освіти і науки України (лист від 30.11.2017 р. № 1/10-3307) вважає, що немає необхідності у прийнятті цього законопроекту, оскільки відповідні положення враховані в Законі України “Про вищу освіту” та в постанові Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 р. № 1050 “Деякі питання стипендіального забезпечення”. Окрім того, фахівці Міністерства освіти і науки України зауважують, що цей законопроект, у разі його прийняття, погіршить становище здобувачів освіти на отримання соціальних стипендій.
Враховуючи зазначені вище зауваження, народні депутати – члени Комітету прийняли одноголосне рішення рекомендувати Верховній Раді України повернути вказаний законопроект суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання.
Гострі дискусії розгорнулись під час розгляду Комітетом третього питання порядку денного – обговорення підготовленого до другого читання проекту Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про наукову і науково-технічну діяльність” (щодо уточнення деяких положень)” (реєстр. № 4349 від 31.03.2016), поданого народними депутатами України Кириленком І.Г., Співаковським О.В., Скрипником О.О., Кременем Т.Д., Литвином В.М., Поплавським М.М.
Зазначу, що цей проект Закону було підготовлено з метою врегулювання низки проблемних питань у сфері наукової і науково-технічної діяльності, зокрема щодо визначення поняття «докторант», порядку обрання дійсних членів національних академій наук, окремих положень з пенсійного забезпечення наукових працівників. 06.10.2016 цей законопроект було прийнято в першому читанні.
При підготовці цього проекту закону до другого читання надійшло 38 пропозицій та поправок від народних депутатів України, з яких враховано повністю, частково та редакційно 24, відхилено 14.
В той же час, народні депутати – члени Комітету, представники Міністерства освіти і науки та національних академій за результатами обговорення дійшли висновку щодо необхідності додаткового врегулювання низки спірних положень цього законопроекту, у зв’язку з чим було вирішено суттєво доопрацювати його зміст та перенести розгляд на наступне засідання.
На прохання народного депутата Андрія Гальченка, який є співавтором законопроектів “Про розвиток галузевої науки (реєстр. № 4237 від 16.03.2016, н.д.О.Вілкул, Д.Колєсніков, Д.Д.Шпенов, К.Павлов, А.Гальченко), та “Про внесення змін до статті 85 Бюджетного кодексу України щодо фінансування закладів загальної середньої освіти і охорони здоров’я та можливості органів місцевого самоврядування визначати напрями використання бюджетних коштів відповідно до чинного законодавства (реєстр. № 2064а від 11.06.2015, н.д.О.Вілкул, Д.Колєсніков, К.Павлов, А.Гальченко, Д.Шпенов), розгляд цих проектів законів було перенесено на наступне засідання Комітету.
Також, враховуючи відсутність авторів законопроекту про внесення зміни до статті 63 Закону України “Про освіту” щодо оренди земель навчальних закладів (реєстр. № 2968 від 28.05.2015, н.д. І.Фурсін) на засіданні Комітету, розгляд цього питання було перенесено на наступне засідання.
Проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо повернення стипендіального забезпечення осіб, які отримують професій-но-технічну, вищу освіту у відповідних навчальних закладах, в тому числі повернення відповідного рівня соціального захисту студентів: інвалідів, дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (реєстр. № 6191 від 15.03.2017, н.д.О.Вілкул, Д.Колєсніков, К.Павлов, А.Гальченко) представляв народний депутат Андрій Гальченко.
У своєму виступі доповідач повідомив, що змінами в Закони України “Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні”, “Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні”, “Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування”, “Про вищу освіту”, які були здійснені 6 грудня 2016 року Верховною Радою України у результаті прийняття Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” (Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 2, ст.25) (далі – Закон № 1774-VIII) було знято гарантоване державою право на стипендіальне забезпечення осіб, які отримують професійно-технічну освіту у відповідних навчальних закладах, значно обмежено кількість студентів, які отримують стипендію у вищих навчальних закладах та знижено рівень соціального захисту учнів і студентів з числа дітей з особливими освітніми потребами, дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Запропонований законопроект, у свою чергу, спрямований на повернення стипендіального забезпечення осіб, які отримують професійно-технічну, вищу освіту у відповідних навчальних закладах, в тому числі повернення відповідного рівня соціального захисту учнів, студентів.
Міністерство освіти і науки України підтримує законодавчу ініціативу щодо підвищення соціальної захищеності учнівської та студентської молоді, проте було запропоновано відредагувати окремі статті законопроекту.
Після обговорення, депутати-учасники Комітету ухвалили одноголосне рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти у першому читанні за основу законопроект № 6191 з урахуванням пропозицій Міністерства освіти і науки.
Наступним питанням порядку денного розглядався проект Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” (щодо забезпечення ефективного використання державного майна закладів освіти, підприємств, установ та організацій, що відносяться до сфери освіти і науки) (реєстр. № 7001 від 25.07.2017), поданий народними депутатами України Кременем Т.Д., Бриченком І.В., Підберезняком В.І.
За пропозицією співавтора цього законопроекту Тараса Креміня, Комітетом було прийняте одноголосе рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо забезпечення ефективного використання державного майна закладів освіти, підприємств, установ та організацій, що відносяться до сфери освіти і науки)», реєстр. №7001 від 25.07.2017 р., за результатами розгляду в першому читанні направити суб’єкту законодавчої ініціативи на доопрацювання.
У зв’язку з відсутністю авторів законопроекту “Про внесення змін до Закону України “Про статус гірських населених пунктів в Україні” (щодо посилення державних гарантій соціально-економічного розвитку)” (реєстр. № 6520 від 26.05.2017, н.д. Івченко В.Є., Крулько І.І.) на засіданні Комітету, розгляд питання перенесли на наступний раз.
Також народні депутати – члени Комітету одноголосно підтримали проект Постанови про внесення змін до Постанови Верховної Ради України “Про встановлення іменних стипендій Верховної Ради України студентам вищих навчальних закладів” щодо розміру іменних стипендій Верховної Ради України.
У своєму виступі я звернув увагу колег на те, що в умовах трансформації українського суспільства зростає потреба підготовки висококваліфікованих кадрів, конкурентоспроможних і ефективних на ринку праці. Для заохочення студента з боку держави, мотивації його до більш якісного та наполегливого здобуття знань, професійного розвитку і вдосконалення встановлюються академічні стипендії. Однією з найбільш престижних є іменна академічна стипендія Верховної Ради України, що призначається студентам – відмінникам, які, крім особливих успіхів в навчанні та науковій діяльності, мають значні досягнення в суспільно-громадській роботі.
Так, внесеним проектом Постанови передбачено установити такі розміри іменних стипендій Верховної Ради України:
для студентів вищих навчальних закладів I—II рівня акредитації, які навчаються за освітньо-кваліфікаційним рівнем “молодший спеціаліст” або “бакалавр”, – 2130 гривень на місяць;
для студентів вищих навчальних закладів III—IV рівня акредитації, наукових установ, які навчаються за освітньо-кваліфікаційним рівнем “бакалавр”, “спеціаліст” або “магістр”, – 2720 гривень на місяць.
Прийняття проекту цієї Постанови та реалізація її положень дадуть змогу забезпечити найталановитіших студентів гідною стипендією, підвищити її статус та рівень довіри до Верховної Ради України, сприятиме призупиненню відтоку найкращих студентів за кордон.
Наступним питанням Комітетом було розглянуто проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування нецільової благодійної допомоги для дітей-сиріт, які навчаються у вищих навчальних закладах (реєстр. № 2084а від 16.06.2015, н.д.А.Денисенко).
За твердженням автора законопроекту, на час його подання граничний розмір доходу у вигляді нецільової благодійної допомоги, який отриманий платником протягом звітного податкового року і не підлягає оподаткуванню, становив всього 1710 грн. на календарний рік, або 142,5 грн. на місяць.
Надання допомоги на рівні 142,5 грн. малоефективне та суттєво не впливає на матеріальний стан отримувача допомоги.
Тому зазначеним законопроектом передбачено, що до оподатковуваного доходу не включається сума нецільової благодійної допомоги, що сукупно протягом звітного (податкового) року не перевищує десять розмірів місячного прожиткового мінімуму, діючого для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, у тому числі матеріальної, що надається резидентами – юридичними або фізичними особами на користь платника податку, який є студентом вищого навчального закладу або курсантом (слухачем, студентом) вищого військового навчального закладу (вищого навчального закладу із специфічними умовами навчання) та відноситься до однієї із таких категорій:
а) дитина-інвалід;
б) дитина, в якої один із батьків або обидва є інвалідом;
в) дитина-сирота;
г) дитина-напівсирота;
ґ) дитина з багатодітної сім’ї;
д) дитина з малозабезпеченої сім’ї;
е) дитина, яка позбавлена батьківського піклування.
Автор законодавчої ініціативи вважає, що прийняття цього проекту закону України дасть підстави для звільнення від оподаткування податком на доходи фізичних осіб благодійної допомоги, що надходить студентам вищих навчальних закладів та курсантам (слухачам, студентам) вищих військових навчальних закладів (майбутнім військовим), що внаслідок певних життєвих обставин віднесені до таких категорій, як: дитина-інвалід; дитина, в якої один із батьків або обидва є інвалідом; дитина-сирота; дитина-напівсирота; дитина з багатодітної сім’ї; дитина з малозабезпеченої сім’ї; дитина, яка позбавлена батьківського піклування. Звільнення від оподаткування податком на доходи фізичних осіб вказаних осіб відповідає принципу соціальної справедливості, що закріплений у статті 4 Податкового кодексу України.
Враховуючи вищевказане, Комітет прийняв одноголосне рішення рекомендувати Верховній Раді України прийняти проект цього Закону за основу.
Також народними депутатами – членами Комітету було уточнено План роботи Комітету з питань науки і освіти на період сьомої сесії восьмого скликання та внесені зміни до складу робочої групи з підготовки комплексного проекту Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про вищу освіту” .
Детальну інформацію по засіданню Комітету Ви можете знайти, переглянувши відео онлайн-трасляції у попередньому повідомленні на моїй сторінці.