Валерій Брусенський: На сьогодні райради в новостворених районних центрах – непрацюючі

14.02.2021
1999

Вперше таке відверте інтерв’ю з чиновниками місцевого ТОП-рівня. Змістовно, відверто та невимушено спілкуюся з головою новоствореної Каховської районної ради Валерієм Брусенським.


Валерій Брусенський за списками партії «Слуга народу» став депутатом Каховської райради, потім колеги обрали його головою цієї ради. Каже, що зарплату в райраді до сих пір ніхто не отримує. В цьому інтерв’ю Брусенський розповідає про проблеми з якими стикаються райради у новостворених районах, ситуацію з Чаплинським районним ЦПМСД, та яким на його думку повинен бути районний рівень в Україні.

Трошки історії:

Каховський район був створений на підставі Постанови Верховної Ради України “Про утворення та ліквідацію районів”. Нагадаємо на Херсонщині було створено 5 нових районів. Докладніше ТУТ

Каховський район (з адміністративним центром у місті Нова Каховка) у складі: територій Асканія-Нової селищної, Великолепетиської селищної, Верхньорогачицької селищної, Горностаївської селищної, Зеленопідської сільської, Каховської міської, Костянтинівської сільської, Любимівської селищної, Новокаховської міської, Присиваської сільської, Рубанівської сільської, Тавричанської сільської, Таврійської міської, Хрестівської сільської, Чаплинської селищної територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України;

Закриття Чаплинського ЦПМСД. Чому було прийняте таке рішення, виникла така проблема? І чи буде вирішено це питання взагалі?

Докладніше: Рішення про закриття Чаплинського районного центру первинної медико-санітарної допомоги викликало величезний резонанс.

Подати до суду на Каховську районну раду пригрозив директор департаменту охорони здоров’я Херсонської облдержадміністрації, голова постійної комісії з питань охорони здоров’я, здорового способу життя та курортно-туристичної діяльності облради, депутат облради від партії “Слуга народу” Віктор Короленко. Таку реакцію у нього викликало прийняте цією райрадою 20 січня рішення про ліквідацію Чаплинського РЦПМСД. У свою чергу голова Каховської райради Валерій Брусенський (теж представник партії Слуга народу) заявив, що у них не було іншого виходу, крім як приймати рішення про ліквідацію чаплинського медичного закладу.

Чаплинський ЦПМСД

Чому ця проблема виникла? Це треба краще спитати в Чаплинської РДА, Чаплинської райради і громадах. Наскільки мені відомо, там дуже багато особливих недомовленостей, та інших специфічних стосунків. Тому давати оцінку, чому ця ситуація виникла точно я не зможу, бо я не був учасником цих процесів.

Що робити далі, це вже наступне питання. Скажемо так, якби це було в минулому році, десь жовтень-листопад, і було бажання у громад якось все ж таки зробити, то могли б е вирішити. Після того, коли громади Присиваська, Хрестівська і Чаплинська (в Асканії-Нова вже є установа, їй нічого не потрібно) після місцевих виборів, нові голови, депутати прийняли рішення, що вони самі будуть працювати: або з комерційною установою або створювати свої, то питання відпало. Це – право громад йти таким шляхом.

На моє особисте переконання, це помилка держави про передачу ПМСД до територіальних громад. Треба було залишати їх на районному рівні. Якщо хоче громада це робити, то будь ласка, хай створює, але якщо не можуть або є якась проблема, то нехай би залишалося це на районному рівні.

А громади змушують забирати цей ЦПМСД, реформувати його. І свої кошти на все це витрачати. Але громадам дешевше створити нову, ніж брати стару і її реформувати. Якби це було так, що громади забирають цей ЦПМСД і кошти, які потрібні для реформування надає держава, то мабуть хтось би й забрав цю установу. На практиці, все по іншому.

Так, громадам дали доходи, але й дали видатки під ці доходи. кожна громада рахує свої кошти. І сьогодні жодна з громад не хоче брати цю установу собі, а головне – нема між ними домовленості. Я не знаю, який був між ними прецедент, але після певних подій один одному не довіряють. Тобто там є недовіра. Недовіра і не бачення проблеми у майбутньому і привели до цієї ситуації.

Що робити? Зараз лікарі і молодший персонал вже перейшли або переходять до ЦПМСД територіальних громад. В районному ЦПМСД залишається адмінперсонал та обслуговуючий персонал. Кому потрібна така установа? Якби там були 5-7 лікарів, то був би конкурс між громадами – хто до себе забере. А коли немає лікарів, змусити якусь з громад це прийняти є неможливим.

Якби у нас була можливість по Бюджетному Кодексу ще фінансувати, можливо ми б залишили у себе це ПМСД, і думали б що з ним робити далі. Але зараз ми не маємо права ні копійки профінансувати. Сьогодні люди стали заручниками такої ситуації. Вони не можуть оплатити комунальні послуги, зарплату…, навіть якби громади сказали, що вони готові профінансувати через район, то в нас нема таких повноважень.

Вважаю, що треба було залишити ці повноваження районній раді хоча б на перехідний період на 2021 рік. Ось наприклад, є деякі комунальні підприємства, які ліквідовуються, вони нікому не потрібні, але ж там залишається директор і бухгалтер, вони проводять процедуру ліквідації, а районна рада не може з ними розрахуватися. Щодо медичного забезпечення, як воно буде організовано в тих громадах, то це краще спитати в Департаменту здоров’я ОДА, зараз це не є повноваженнями районних рад.

Щодо передачі комунального майна бувших районних рад до громад району. Ви вже все майно передали?

Ні, ми ще навіть нічого не прийняли. Все майно ми повинні прийняти по передавальному акту, де враховуються всі активи, майно, а також залишки коштів районних бюджетів, які перераховуються до нас.

Станом на сьогодні, жоден район, який ліквідовується не перерахував нам жодної копійки. Тому акт не може бути складений. Актів не може бути десять, він має бути один з району, де відображено все. Поки там не буде все відображено, ми не маємо права на сесії його прийняти і не маємо права ліквідовувати старий район.

Чому не перерахували? Питання дуже просте. Є проблема, а саме – голова новоствореної Каховської РДА. Якого ще не призначили. Фінуправління старих районів чому не можуть перерахувати залишки коштів? Бо у нас не відкритий рахунок в казначействі. Чому? Бо згідно законодавства рахунок відкриває фінансове управління РДА. А нового фінансового управління Каховської РДА немає, його створює нова Каховська РДА, а Каховську РДА ще навіть не можуть зареєструвати, бо немає голови.

Така ситуація у вас і в Херсонському районі, але наскільки я знаю вони якесь майно передають ….

Так. Ми стикаємось з такою ситуацією: реєстратори кажуть, добре, що є такий закон. Але покажіть, де ви вступили в права. Майно – це акт приймання-передачі. Акт на сесію не винесено і не затверджено, бо нам не перерахували кошти. Кажу, призначте якусь людину виконуючим обов’язки, нехай зареєструє юридичну особу, створить фінансовий орган, прийме когось начальником чи бухгалтером, хоч в.о. хай відкриють рахунок і ми почнемо далі працювати.

Виходить, у вас досі немає бюджету?

Бюджет ми прийняли. Але не можемо його виконувати, бо рахунків немає.

А в інших райрадах чекають призначення голів РДА, бо о має розробити і подати саме РДА…

По процедурі так. Але сьогодні ніхто не забороняє депутату запропонувати рішення, ми його на комісіях обговорили, комісії погодили, рада прийняла рішення. Ми його здали в казначейство все. Бо помісячний розпис дає виключно фінансовий орган. Бюджет прийнятий, але не виконується. Не фінансується апарат. Я призначений з 20 листопада. Зарплату ніхто не отримує.

Апарат райради вже сформований, люди працюють?

Проведено конкурси, сьогодні буду підписувати розпорядження про прийняття на роботу. Я – голова і по переводу з 1 січня з іншого району до нас перейшов керівник апарату, все.

У вас завершився конкурсний відбір на всі вакантні посади в апарату?

Ні, ми поки взяли половину, бо нема фінансування. У нас вже пройшло 5 сесій, які готували ми практично втрьох. Ніхто не ставить питання комунальних послуг, де рада розміщується, де вона проводе засідання комісій, пленарні засідання, де взяти папір, принтер, щоб роздрукувати …. Навіть питання сайту. Ми маємо публікувати рішення на нашому сайті, але ми не можемо його створити, бо нема коштів. Нічого немає.

Ви знаходитесь в Новій Каховці. Вам приміщення виділили?

Так, приміщення в нас є. Зі старої Каховської районної ради меблі взяли, якось влаштовуємося. Але, знову ж зв’язок нам не можуть підключити, інтернет нам не можуть підключити. Нічого немає. За все треба сплатити кошти. Кожного тижня я їжджу сюди в Херсон на наради, але ж нічого немає. На сьогодні новостворені районні ради в новостворених районних центрах – непрацюючі.

Депутати Каховської районної ради

Зрозуміло. У вас хоч бюджет є, а в Херсонському районі і бюджету немає…

Так, але що з того, коли ми не можемо його виконувати. Я не розумію, чому не можна призначити когось в нових РДА виконуючим обов’язки? Наприклад, по кожному району є людина, відповідальна за реорганізацію, по нашому району – це Трохименко, заступник Великолепетиської РДА. Переведіть його в новостворену в Каховську РДА і працюємо….

Це по кожному району є такі комісії?

Так, у 5-ти новостворених районах є комісії з реорганізації, утворені розпорядження голови ОДА від 11 січня цього року. Вони повинні провести реорганізацію. Мінрегіон рекомендував, що новопризначені голови РДА (нових районів) мають бути головами реорганізаційних комісій (як по райрадам – голови райрад). Голови немає і не відомо, коли буде. Повинні були всіх призначити в грудні. І з 1 січня 2021 року всі новостворені РДА мали запрацювати. Якщо б так було, то працював би фінансовий орган, ми б відкрили рахунки і працювали… Тобто, питання в одній посадовій особі. Ніколи держава не буде системно працювати, якщо буде залежати від однієї посадової особи. Район – 225 тис осіб залежить від однієї посадової особи – це не нормально.

А як же ви кажете, що нічого не передавали? Ви ж медичні та освітні заклади передали?

Ми передали комунальні установи. Ми вийшли з прав засновників і майно, яке було у власності комунальних установ воно автоматично перейшло до громад. Ось як у нас зараз по Зеленому Поду: автобуси у власності комунальної установи, методичні кабінети теж у власності цієї установи, а ось будівля – ні, це власність районної ради. І сьогодні справді ми будівлю не передали, ми чекаємо… Все що можна ми ще в груді передали територіальним громадам, щоб вони почали працювати. Так само школи. Жодна будівля школи не була у власності районної ради, вони були в комунальної установи. Ось у нас 5 колишніх районів, 3 з них – Горностаївський, Верхньорогачицький і Великолепетиський депутати минулого скликання все передали на громади. І в нас від них майже нічого немає ні приймати ні передавати. Залишилась Чаплинка і Каховка.

Ви плануєте все комунальне майно передавати громадам?

Все, що за комунальними установами. Беремо наприклад установу з обслуговування закладів освіти, яку ми передали Зеленопідській громаді. За нею закріплено автобуси, методичні кабінети, майно і будівля, де вона знаходиться. Ми вже передали все, що на балансі і установу ми теж передамо.

А яка позиція обласної влади по Чаплинському ЦПМСД. Ви дійшли якоїсь згоди?

Наша позиція така: якщо якась громада приймає рішення про те, що вона готова забрати засновницькі права ЦПМСД, я тут же видаю розпорядження, скликаємо позачергову сесію і передаємо. Все, що залежить від нас – ми робимо. Все, що потрібно віддати громадам, ми віддаємо.

А як з адмінбудівлями? Їх передаєте?

У нас залишилась лише адмінбудівля в Каховці, всі інші ми вже передали громадам. В Чаплинці адмінбудівля райради там, де й аптека – вона залишається за нами. В райадміністрації там свої будівлі. Якщо ж є якась окрема будівля, яка не є обов’язковою до передачі, то ми будемо її залишати в себе. Бо законодавець визначив, що основне джерело надходжень районного бюджету – від оренди комунального майна. Зрозуміло, що ми будемо здавати все майно, яке в нас є в оренду, для того, щоб отримувати прибуток.

 


Але ж громади вимагають, щоб їм передавали все майно колишній райрад…

Ні, лише відповідно до розмежування видатків по Бюджетному Кодексу. Бо передаються наприклад, освітні функції, а це школи, НВК – ми передаємо. Так само по медицині, культурі, спорту тощо. Але гараж – це що освіта, медицина??? ні, чи якась окрема адміністративна будівля…Чому ми їх будемо передавати? У мене завтра спитають, а за рахунок чого ми будемо виконувати бюджет, як виплачувати заробітну плату працівникам апарату районної ради?

Ми говорили, давайте переглянемо норми ПДФО, частину залишимо на районному рівні. Так, ви громадам віддали, але є ще область. Давайте передамо частину функції з області ближче на місця до району. І відразу ми перебираємо частину доходів. Бо ми ближче на місцях до громад, нам краще займатися, ми бачимо ситуацію. Припустимо, якби районного рівня не було, то у нас залишається 49 територіальних громад і обласна рада.

Впевнені, що обласний рівень буде займатися рівномірно 49 громадами. Особливо тими, які знаходяться найдальше від обласного центру?

Раніше було 4 міста обласного значення і 18 районів – це було одне питання. Ми знаємо, що багато районів були закинуті, ніхто ними не займався. А зараз 49 громад! Ось якраз райони повинні організовувати громади між собою. Бо є багато питань, коли одна громада не може, а спільно 2-4 громади це зможуть, а районний рівень координував би цей процес. Та знову ж, забрали від нас все, що можна. Як нам це робити?

Чи зверталися ви кудись з цього питання, адже ви вже 3 місяці працюєте без зарплати і невідомо, коли вона буде. Це що нормально?

Обласна державна адміністрація і КМУ зараз питання задають. Були зустрічі з нардепами Івановим та Безгіним, ми все це озвучували. Наскільки я знаю, що на центральному рівні вже розуміють, що твориться з районами. В цілому по Україні схожа ситуація, десь краще десь гірше. У нас, як у новому районі в новому адміністративному центрі особлива ситуація, ми не можемо виконувати бюджети. Але в інших районах ситуація не краща, вільних залишків вистачить на півроку, рік, а далі що робити? І взагалі, сьогодні у нас є районний рівень. Його треба вписувати в систему державного управління. Утворяться райдержадміністрації, а як вони будуть працювати без районної ради?

Який вихід? Якою на вашу думку повинна бути районна ланка в системі адміністративно-територіального устрою та державного управління?

На мою думку, район якраз і потрібен для того, щоб координувати діяльність новостворених територіальних громад на спільні проекти і захищати думку цього регіону на обласному рівні. Район треба вписувати в цю систему державного управління. Ті питання, які не є глобальними, та не стосуються всієї області треба спускати з обласного рівня на районний рівень. Область повинна займатися глобальними питаннями області. Я розумію, коли були старі райони, де населення було 12-15 тис, зрозуміло, що немає сенсу тримати окремий районний рівень. Наприклад сьогодні в нашому районі 225 тис населення, 15 територіальних громад.

То ви сподіваєтеся, що керівництво країни буде щось вирішувати?

По крайній мірі, почався діалог, збирають інформацію, аналізують. До середини року мають визначитися по ролі районів, районних рад в цій системі. Я думаю, що ті питання які територіальні громади не зможуть ефективно вирішувати, або з центрального рівня побачать, що і де, не працює, то їх треба повертати на районний рівень, нехай район займається цими питаннями.

Повертаючись до цього ЦПМСД, було б розумніше створити один ЦПМСД на весь район як централізована бухгалтерія та керівник, який вирішує питання. Ось наприклад, якась маленька громада створила свій ЦПМСД, у них є 2 лікаря. Переважно лікарі у віці. Завтра цей лікар, виїхав, де вони знайдуть лікаря? Будуть чекати багато років інтерна? Ми б як ЦПМСД великого району, могли б на деякий час перекрити з інших територій, ми були б мобільні в обслуговуванні. Головне, щоб люди отримували послуги.

Я думаю, що невеликі громади, які пішли шляхом створення своїх ЦПМСД, і якщо у них сьогодні добре, а завтра вони не будуть працювати над тим, щоб нові лікарі приходи на зміну тим, хто виходить на пенсію, то може виникнути ситуація як з вчителями в невеликих селах, що не буде вже кого ні лікувати, ні вчити.

 

Наприклад, село Магдалинівка Чаплинської громади, там побудована нова амбулаторія по програмі, новий автомобіль, амбулаторія ще й з житлом, а лікаря немає, другий рік. А чому, та тому, що ніхто не хоче їхати.

Амбулаторія в Магдалинівці

В селах, особливо чим далі від великих міст затягнути молодого фахівця дуже важко. Сьогодні фахівець на селі – це не тільки зарплата, це комплекс умов. І ці умови потрібно створювати.

Спілкувався Тарас Бузак