Ганна Новосад – про малокомплектні школи
Із інтерв’ю Міністра освіти і науки України Ганни Новосад
Вас часто запитують про проблеми переповненості шкіл, коли в класах по 35 дітей. Хоча це питання до місцевої влади. Але все ж, що робить МОН для того, щоб діти у школах не навчалися у других змінах, а, наприклад, у Вишгороді, де є по 7 перших класів, з’являлися нові школи? Чи працюєте ви з місцевими органами влади?
Ганна Новосад: Прямих інструментів впливу у Міністерства освіти немає. Школи фінансуються з місцевих бюджетів, а Міносвіти і науки з держбюджету фінансує лише заробітну платню вчителів.
Це все відповідальність місцевої влади: будувати школи і займатись демографічним прогнозом. Розуміти, скільки у нас дітей народилося і скільки підуть у перший клас, формувати мережу шкіл. У багатьох містах кошти на це є, було б бажання.
Але інша проблема – це малокомплектні школи, їх близько 1 тис. Це школи, де може бути менше 30-40 дітей.
І якщо середня вартість підготовки учня по Україні – це 21 тис. гривень, то є регіони, де ця вартість може сягати близько 100 тис. гривень.
Тому що кількість учнів до кількості вчителя дуже мала.
Інше питання, що попри таку високу вартість підготовки, діти отримують у таких школах погану освіту.
Тому з питанням мережі шкіл треба працювати. Якщо ми хочемо, аби у нас були більші заробітні плати, аби було більше грошей на розвиток шкіл, нам необхідно ефективніше використовувати ті кошти, які йдуть на освіту.
А що у вашому розумінні є ефективним використанням коштів, є сенс закривати школи, якщо в класі по 2-3 дітей?
Ганна Новосад: Є сенс відкривати опорні школи і мати філії опорних шкіл і робити так, аби інших дітей підвозили в опорні школи. Це дасть можливість мати одну хорошу опорну школу, де буде відповідна кількість вчителів, де будуть кошти на нормальний, якісний освітній простір, який зможе забезпечувати хороші результати навчання для всіх дітей. А не утримувати п’ять шкіл в одному районі жахливої якості.
Але спочатку ми маємо зробити школу такою, що до неї варто їхати. Зробити так, щоб було на чому їхати, тобто мати шкільні автобуси і мати по чому їхати. Бо дуже часто там немає доріг.
Тобто малокомплектні школи закривати не будуть, поки не розбудують мережу опорних шкіл, не побудують дороги, не виділять гроші на автобуси?
Ганна Новосад: Я думаю, що ці процеси мають відбуватися паралельно. Ми маємо показати батькам і учням, що у вас буде краща опорна школа, у ній будуть краще підготовлені вчителі, вам буде на чому туди доїхати. Це питання інвестицій, часу і готовності місцевої влади до співпраці.
Нагадаємо, що готуються точкові зміни в програмах і навчанні вчителів.