Стратегія деокупації та реінтеграції тимчасово окупованого Криму. Більше питань ніж відповідей
Президентським указом № 117/2021 оприлюднене Стратегію деокупації та реінтеграції тимчасово окупованої території АРК та міста Севастополя. Ще раніше Постійний Представник Президента України в Автономній Республіці Крим Антон Кореневич назвав цю подію історичною.
«Сьогодні справді історичний день. РНБО прийняла Стратегію деокупації та реінтеграції тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, її публічну частину.»,-написав на власній ФБ-сторінці чиновник.
У засіданні РНБОУ під час обговорення Стратегії деокупації Криму взяли участь і виступили національний лідер кримськотатарського народу, народний депутат України Мустафа Джемілєв і Голова Меджлісу кримськотатарського народу Рефат Чубаров.
Меджліс кримськотатарського народу був залучений до участі в обговоренні первісного тексту публічної частини Стратегії, на який ми направили свої пропозиції і зауваження. Частина з них була врахована, і вони відображені у схваленому тексті.
Але (як завжди виникає це багатозначне українське “але”), низка принципових пропозицій Меджлісу кримськотатарського народу, які, на наше переконання, обов’язково мали б бути включені до переліку завдань державної політики, спрямованих на забезпечення деокупації тимчасово окупованій території України та її безпечної інтеграції, до схваленого тексту Стратегії не ввійшли.
Екс – Перший заступник Постійного Представника Президента України в Автономній Республіці Крим, заступник голови штабу громадянської ініціативи блокади Криму Ізет Гданов також висловився щодо прийнятої Стратегії:
Що стосується стратегії: Десь до середини це типовий щорічний звіт ОБСЄ про ситуацію. Після йде короткі вичавки з існуючої нормативно-правової бази щодо тимчасово окупованого Криму. Ну а потім посилання на те що потрібно щось прийняти КМУ і виконати це. В кінці очікуваний результат – все цвіте і пахне. Насправді обговорювати тут нічого, повне відсутність смислового навантаження. Документ доцільно перейменувати на «Просто Візія без кримських татар» PS – “ ручних кримських татар не рахувати».
Бачу Меджліс приписали туди для статусності документу. «зі стратегії»….
«……З тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя здійснюється витискання українців, представників корінних народів, знищення ознак їх національної ідентичності….» ,
– тут питания !! – українці це що вже не корінний народ України ???
«….22. Україна визнає незаконним будь-яке ввезення/вивезення товарів військового призначення та подвійного використання на/із тимчасово окупованої території, що здійснюється з порушенням законодавства України у сфері експортного контролю…..»
– це є в інших нормативно-правових актах , чому нема заборони будь-якого ввозу товарів окрім як для особистого користування в визначених певних межах , навіщо залишили можливість постачання в Крим ільменіту , ропи і тд?
«… 69. Україна впроваджує комплекс дій, спрямованих на створення постійно діючих каналів інформування громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території, про актуальні суспільно-політичні події в Україні та світі, організовує з цією метою виготовлення та поширення на тимчасово окуповану територію контенту адаптивного характеру, зокрема через розвиток новітніх цифрових засобів комунікації, теле- і радіомовлення….» – це напевно троллінг про намагання закрити Телеканал ATR та про закриття Радио Meydan Radiosi
Підказка вам Рада національної безпеки і оборони України- Доручення КМУ в тримісячний термін розробити заходи це утопія, вони повинні реалізовувати вже розроблені заходи, більшість з яких під грифом і під жорстким контролем РНБО, в КМУ спитати , як показує практика, нема з кого, колективна безвідповідальність тут спрацює , так як менше зло тут буде імітація процесу. Стратегія повинна бути з термінами реалізації, якщо не вдасться звільнити за визначений час вона провалена повністю або частково!
Повинна бути активна фаза , грифована (про всяк випадок зазначу)
На думку екс-Постійного Представника Президента України в Автономній Республіці Крим Бориса Бабіна наразі буде дві величезні хвилі – чисельні автори документу швиденько по діагоналі ознайомляться із йього змістом та будуть розповідати про свій геніальний внесок.
Як мені підказують – вже активно розповідають. Вважаю що РНБО варто розробити відзнаку “ветеран розробки Стратегії” накладом тисяч на 10 та поширити серед охочих. Інакше ж не заcпокояться. Інші будуть так саме завзято розповідати, що саме із Статегією не так і чому вона дуже, дуже погана. Але поза тим усім варто помітити низку опорних тез.
Документ зроблено цілком відкритим і все що мало бути не відкритим пишется у режимі “та інше” або “тощо”. Підхід цікавий але за нинішніх сумних реалій “прозорості” влади не для тих, для кого вона має бути прозорою, він обраний вірно. Також викликом є те, що Стратегія буде реалізована через урядовий план заходів. Це найслабкіша поки ланка ситуації, і не тому що плану ще немає, а тому що плани як такі у наших організаційно-бюджетних реаліях це обов’язкові документи, що мають виконуватися “наявними силами та засобами”.
Будь-хто в Україні, хто досяг рівня командира відділення у війську або начальника найдрібнішого відділу цивільної служби розуміє що це означає на практиці. Втім, схвалення Стратегії дійсно є досягненням, без іронії. Процитую як мінімум дві тези, які варті для практичної невідкладної роботи.
9. Україна залишає за собою право застосування ВСІХ передбачених міжнародним правом і національним законодавством засобів захисту прав і свобод людини, національних інтересів, відновлення територіальної цілісності України у межах її міжнародно визнаного державного кордону та забезпечення державного суверенітету.
66. Україна забезпечує створення умов для організації водопостачання Кримського півострова ПІСЛЯ звільнення тимчасово окупованої території та відновлення на цій території конституційного ладу України.
Звертаю усіх науковців та відповідні установи на п. 80, за яким Україна сприяє науковому процесу з питань дослідження постконфліктного врегулювання, реінтеграції, внутрішньої та зовнішньої політики РФ.
Повний текст Указу Президента щодо Стратегії за посиланням