В Херсон відбувся круглий стіл «Новий Статут Херсонської територіальної громади: загальне бачення та перспективи прийняття»
25 лютого за ініціативи Причорноморського центру політичних та соціальних досліджень, в приміщенні медіа центру IPC- Херсон відбувся круглий стіл «Новий Статут Херсонської територіальної громади: загальне бачення та перспективи прийняття».
Спікери заходу Олександр Мошнягул та Володимир Молчанов наголосили на необхідності якнайшвидшого розроблення та прийняття нового документу.
Учасники круглого столу підтримали спікерів, які озвучили наступні тези:
– Статут має бути прийнятий на підставі діючого, який має ряд суттєвих недоліків, але загалом цілком задовільний;
– Новий Статут має бути прийнятий як можна бистріше, поки нова влада має внутрішній консенсус та кредит довіри від виборців.
– В експертному та громадському середовищі є повне розуміння які ключові зміни мають бути внесені в Статут.
Ці зміни вже давно сформульовані фактично у формі технічного завдання для розробників.
– Міська влада не має права на згаяння часу, Статут потрібен “на вчора”. Міський голова має нарешті створити Робочу групу з розробки Статуту, і максимум за 2 місяці має з’явитись проект нового документу;
Вже більше місяця як секретар міської ради Галина Лугова анонсувала створення Робочої групи з розробки Статуту, але як кажуть «віз і нині там», склад Робочої групи поки що не затверджений.
Нагадаємо, що Статут нашого міста був прийнятий ще в далекому 2003 році. Частина його положень сьогодні відверто застаріла та вимагає вдосконалення. Особливо це стосується процедур місцевої демократії, які мають бути прописані саме в Статуті.
Ось деякі з них:
1. Зменшити кількість громадян для ініціювання громадських слухань та внесення місцевих ініціатив з 300 до 100 та з 500 до 50 відповідно.
2. Вдосконалити процедуру проведення громадських слухань, Резолюція громадських слухань має розглядатись на найближчому черговому засіданні органу, якому її спрямовано, наприклад, на найближчій сесії ради. Необхідно регламентувати процедуру розгляду.
3. Має бути спрощена процедура внесення місцевих ініціатив та ініціювання Загальних зборів, зокрема, скасована ст. 60 Статуту, яка передбачає збір підписів для проведення Загальних зборів.
4. До Статуту має бути включений розділ, що регламентуватиме і гарантуватиме повноцінну діяльність органів самоорганізації населення, яких в місті більше 100.
5. Статут має гарантувати вільний доступ громадян на пленарні засідання ради та її постійних комісій. Не може бути жодних обмежуючих процедур, наприклад, написання попередніх заяв.
6. Прописати розділ, який стосується порядку створення та діяльності дорадчих органів, громадських рад.
8. В новому Статуті мають бути деталізовані процедури комунікації міського голови та депутатів з виборцями, їх особисті прийоми та звіти.
9. До Статуту є сенс включити окремими розділами порядок проведення громадської експертизи, та розгляду електронних петицій.
10. Також в окремих розділах має бути відображена історична пам’ять міста та визначені головні засади адміністративного та територіального устрою міста.
11. В Статуті мають бути зафіксовані принципи діяльності комунальних підприємств міста.
12. В Статуті необхідно визначитись із районним поділом міста і необхідністю існування районних в містах рад та делегованих їм повноважень, якщо визначення відрізнятиметься від поточного стану, додати Перехідні положення.
13. Необхідно виключити чисельні згадки про сільські/селищні ради, які адміністративно входять до складу міста, натомість запровадити механізми, покликані компенсувати нерівність прав на місцеве самоврядування мешканців міста і населених пунктів, що входять до складу територіальної громади.
14. Потрібно регламентувати діяльність старост (прописати механізми здійснення ними повноважень), громадські рекомендаційно-дорадчі заходи, що передуватимуть процедурі внесення їх кандидатур, принципи формування старостинських округів.
15. Гарантувати доступність адміністративних послуг як в місті, так і в інших населених пунктах громади.
Також, на думку експертів, Статут має бути цілісним і прийматись з мінімумом додатків. Адже додатки, які змінюються простою більшістю депутатських голосів, не проходять правову експертизу Мінюсту, і є ризик їх переписування в угоду певній політичній кон’юнктурі.
Таким чином, є розуміння, що і як потрібно доопрацювати. Робити це потрібно не відкладаючи, адже Статут потрібен вже сьогодні, аргументів для затягування немає.
Сподіваємось, що вже найближчим часом міський голова створить Робочу групу і розпочнеться робота над Статутом. Незабаром 100 днів. як обраний мер приступив до обов’язків, погодьтесь, часу для першого кроку було більше ніж достатньо.