Вестерн довкола херсонської автостанції “Югъ”
Конфлікт довкола херсонської автостанції “Югъ” перетворився у вестерн, якого могло і не бути
18 січня в Херсоні сталася гучна подія – під час прес-конференції з питань пасажирських перевезень в області, виникла стрілянина в прес-клубі “Новий день”.
Виступ одеських підприємців, власників херсонської автостанції “Югъ” (з вказаної автостанції здійснюються перевезення на міжміських внутрішньообласних маршрутах загального користування), в якому вони озвучували претензії до влади та конкурентів, зловмисники намагалися зірвати за допомогою травматичної зброї та сльозогінного газу.
Манера дискусії, звісно, неприпустима. Занепокоєння нападом висловив навіть представник ОБСЄ з питань свободи ЗМІ Арлем Дезір, який закликав українську владу розслідувати інцидент та покарати винних. Вже наступного дня поліція затримала нападників. Та питання жорсткого протистояння в транспортній галузі Херсонщини це не зняло.
Суперечки з південним темпераментом
За заявою Віталія Голодка, голови херсонської громадської організації «Україна – це ми», зробленої в ході прес-конференції в Укрінформі, регіональний транспортний бізнес потерпає від свавілля місцевого начальника Чорноморського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки Ігоря Пастуха, який начебто намагається “вибити” з конкурентного ринку бізнесменів, власників міжобласної автостанції “Югъ”. Мовляв, відколи серед власників її оператора ТОВ «ВІВА ТІКЕТС» з’явився одеський підприємець Сергій Яцук, Ігор Пастух усіляко намагається перешкоджати бізнесу та блокує діяльність підприємства з надуманих підстав.
“У листопаді 2018 року я купив частину уставного капіталу підприємства, що керує цією автостанцією. Але перевізники, які 5 листопада виграли конкурс ОДА на перевезення з цієї автостанції, під тиском погроз про розірвання договорів відмовилися заїжджати на неї, здійснюючи посадку та висадку пасажирів у невстановлених і не обладнаних належним чином місцях.
“Ми написали три листи Пастуху, але отримали прозорі натяки: ви тут чужі, і працювати зможете лише якщо 2/3 вашої фірми належатимуть херсонським людям”, – стверджує Яцук. Крім того, за його словами, вже двічі проти ТОВ «ВІВА ТІКЕТС» відкривалися кримінальні провадження “за фактом створення фіктивного підприємства”.
Підприємець розповів, що звернувся за підтримкою до одеських громадських організацій. Зі слів представників ГО «Україна – це ми» та ГО “Якісне суспільство”, прибувши до Херсона, вони переконалися в тому, що перевізники дійсно обслуговують пасажирів за межами автостанції. Керівник громадської організації «Якісне суспільство» Тодор Павловський вважає, що це призводить не тільки до надання неякісних послуг та ризику для пасажирів, а й до тінізації бізнесу. Активісти провели власні розслідування щодо перешкоджань підприємцю.
Під час озвучення результатів на прес-конференції у херсонському прес-клубі “Новий день” на них і було скоєно напад. Причини нападу наразі невідомі, нападники заарештовані, йде слідство.
Водночас, на головного, як стверджують активісти, “винуватця” скандалу – Ігоря Пастуха наказом голови Державної служби України з безпеки на транспорті Михайла Ноняка відкрито дисциплінарне провадження. На час здійснення провадження чиновника відсторонили від виконання посадових обов’язків. «Так, це правда, мене відсторонили. Причини, мабуть, знає, голова (Михайло Ноняк – ред.)», – підтвердив Пастух.
Причини відсторонення, за словами Ігоря Пастуха, йому не назвали. Проте він переконаний: «це явне замовлення нелегальних перевізників» і пов’язує ситуацію з подіями навколо автостанції «Югъ».
Крапку в цьому конфлікті має поставити внутрішній “розбір польотів” в Укртрансбезпеці та правоохоронні органи, що вивчають обставини нападу в прес-клубі “Новий день”.
Спочатку безпека пасажирів, а потім претензії
Між тим, є питання, власне, і до підприємців. Транспортний департамент Херсонського міськвиконкому та департамент транспорту Херсонської ОДА зі свого боку теж мають серйозні претензії до діяльності ТОВ «ВІВА ТІКЕТС».
По-перше, компанія, досі не вирішила питання правомірності використання земельної ділянки, на якій розміщено платформи та майданчик для паркування транспортних засобів по Бериславському шосе в Херсоні, вздовж фасаду автостанції «Югь» та приміщень ПАТ «Укрпошта».
На підтвердження виконком Херсонської міської ради надав документи, які свідчать, що комунальне підприємство «Сервіс-Центр», яке опікується організацією міського транспортного сполучення, не має жодних договірних відносин із суб’єктами господарювання стосовно парковки.
По-друге, автотранспортники не облаштували схему автомобільного руху на цій автостанції, яка знаходиться в місці інтенсивного дорожнього руху. Управління патрульної поліції в Херсонській області Департаменту патрульної поліції повідомило ОДА, що жодних заявок стосовно погодження плану автостанції “Югь” від компанії “Віва тікетс” до них не надходило.
«Тому ми поставили питання перед підприємством, не даючи оцінку законний керівник чи фіктивний: про приведення у відповідність схеми руху та погодження з управлінням патрульної поліції. А також надання документів про правомірність використання земельної ділянки, на якій розміщено платформи, забезпечення безпечного функціонування автостанції», – зазначив у місцевих ЗМІ керівник транспортного управління ОДА Валерій Соценко.
Він також підтвердив інформацію про те, що управління спрямувало листи перевізникам про утримання від здійснення відправлень (прибуття) на автостанцію до тих пір, доки порушення, допущенні при відкритті та атестації автостанції не будуть виправлені.
“Відсутність вказаних відомостей згідно з інформацією Херсонської міської ради, управління патрульної поліції в Херсонській області Департаменту патрульної поліції, КП «Сервіс-Центр» та ненадання ТОВ «ВІВА ТІКЕТС» державним органам на їхню вимогу паспорта автостанції дають підстави вважати про можливі порушення діючого законодавства, які мали місце під час відкриття та атестації автостанції «Югь», зокрема в частині забезпечення безпеки руху”, – йдеться у відповіді ОДА на запит Укрінформу.
Тоді виникає питання, що заважає підприємцям чітко дотримувалися прийнятих норм? Невже ці вимоги настільки складні та непосильні?
У ситуації з херсонськими транспортниками (і не тільки з ними) яскраво вимальовується одна дуже негарна вада вітчизняного бізнесу — вимогливість до держави і відсутність вимогливості до себе. Хочеш чесності, прозорості, сприяння — будь чесним, прозорим та відповідальним. Інакше цивілізований суспільний договір не складається.