Як ОДА розподілили додаткову дотацію на освіту та медицину між місцевими бюджетами у 2020 році (ІНФОГРАФІКА)

08.01.2020
1886

Щоб забезпечити місцеві бюджети додатковим ресурсом для фінансування середньої освіти і охорони здоров’я, які не фінансуються за рахунок освітньої та медичної субвенцій, наприкінці 2017 року в Бюджетному кодексі України було запроваджено новий вид трансферту – додаткова дотація на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я.

Бюджетний кодекс визначає, що додаткова дотація перераховується обласним бюджетам, які розподіляють її між місцевими бюджетами відповідної області.

Слід зазначити, що з 01.01.2020 року набрав чинності Закон України від 14.11.2019 № 293 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України», пунктом 43 якого встановлено, що розподіл додаткової дотації на утримання закладів освіти та охорони здоров’я здійснюється в таких пропорціях:

• 10% обсягу – пропорційно до питомої ваги кількості наявного населення області станом на 1 січня року, що передує плановому;
• 40% обсягу – пропорційно до питомої ваги приведеного індексу відносної податкоспроможності зведеного бюджету області;
• 50% обсягу – пропорційно до питомої ваги кількості учнів закладів загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти станом на 1 січня року, що передує плановому.

Між місцевими бюджетами області додаткова дотація розподіляється у порядку, визначеному обласними державними адміністраціями.

У Державному бюджеті України на 2020 рік загальний обсяг додаткової дотації складає 7,9 млрд грн, що на 7 млрд грн або на 43,6% (в 1,4 рази) менше, ніж у 2019 році. Цей обсяг розподілено між обласними бюджетами. У свою чергу, облдержадміністрації розподілили додаткову дотацію між місцевими бюджетами областей.

Аналіз розподілу додаткової дотації між місцевими бюджетами України на 2020 рік (Таблиця 1) свідчить, що:

• на частку обласних бюджетів припадає 3,56 млрд грн або 42,5% від загальної суми додаткової дотації;
• бюджетам міст обласного значення передбачено 389,6 млн грн (4,9% від загальної суми). У 9 областях на стадії затвердження обласних бюджетів не передбачено перерахування додаткової дотації бюджетам міст обласного значення;
• районним бюджетам передбачено 2,54 млрд грн (32,1% від загальної суми);
• бюджетам об’єднаних територіальних громад передбачено 1,46 млрд грн (18,4% від загальної суми);
• нерозподілений обсяг коштів додаткової дотації (обліковується по п’яти обласних бюджетах) становить 163,7 млн грн (2,1% від загальної суми додаткової дотації).

Слід зазначити, що із 872 бюджетів об’єднаних територіальних громад (далі – ОТГ), які у 2020 році мають прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом, додаткову дотацію на стадії затвердження бюджету не отримали 64 ОТГ або 7,3% від загальної кількості. У 14и областях кошти додаткової дотації розподілені між усіма існуючими у відповідній області бюджетами ОТГ (Таблиця 2).


Серед областей слід виокремити Житомирську, Дніпропетровську, Чернівецьку, Хмельницьку, Волинську області, в яких бюджетам ОТГ спрямовується найбільший обсяг додаткової дотації (у порівнянні з іншими областями), зокрема:

• бюджети ОТГ Житомирської області отримають 32,6% від загального обсягу дотації;
• бюджети ОТГ Дніпропетровської області отримали 29,2% від загального обсягу дотації;
• бюджети ОТГ Чернівецької області отримали 24,0% від загального обсягу дотації;
• бюджети ОТГ Хмельницької області отримали 23,6% від загального обсягу дотації;
• бюджети ОТГ Волинської області отримали 23,6% від загального обсягу дотації.

Щодо інших бюджетів, то в 14 областях для бюджетів ОТГ передбачено від 13,4% до 22,7% від загального обсягу додаткової дотації, а по інших п’яти областях – менше 10%. Найменша частку – в Закарпатській області (1,7%).

Стосовно обласних бюджетів, то частка додаткової дотації, яка залишається в їхньому розпорядженні, становить від 20% (Закарпатська, Київська області) до понад 60% (Миколаївська – 65%, Донецька – 63%) (Див. інфографіку).


Дані наведено на підставі розпорядження КМУ від 18.12.2019 № 1327-р.