Виборчий фальстарт: результати довготермінового спостереження ГМ ОПОРА

28.12.2018
1162

Довготермінове спостереження Громадянської мережі ОПОРА в Херсонській області, як і в попередні роки, розпочалось до початку офіційного старту виборчого процесу. Громадське спостереження моніторить підготовчий процес, а також фіксує прояви та особливості дочасних передвиборчих кампаній потенційних кандидатів. Після офіційного оголошення початку виборів спостереженням будуть охоплені всі етапи виборчого процесу, включаючи підрахунок голосів та встановлення результатів волевиявлення.

Президентська виборча кампанія офіційно ще не розпочалася, але результати довготермінового спостереження ОПОРИ в Херсонській області дозволяють стверджувати, що на кінець року відбувся фальстарт основних кандидатів. Ми фіксуємо класичну виборчу кампанію, яка стає все більш масштабною та фінансово затратною, причому вона стосується не тільки президентських, але і парламентських виборів.

Результати спостереження свідчать про певну паралельність президентської та парламентської кампаній. Потенційні кандидати до парламенту, навіть маючі ті, або інші партійні мандати та приналежності максимально дистанціються від привязки себе до політичних сил, обравши стратегію просування імені, а не партії. Більшість поточних активностей у контексті майбутніх виборів на посаду Президента сконцентровано в обласному центрі та великих містах, значно рідше публічні заходи відбуваються в районних центрах. Виключеннями стають здебільшого акції та благодійна діяльність потенційних кандидатів до Парламенту, які розгортають свої активності на теренах всієї області.

З кінця серпня по кінець грудня Херсонщину відвідали 11 потенційних кандидатів на пост Президента України: Олег Ляшко, Андрій Садовий, Юлія Тимошенко, Петро Порошенко, Олександр Шевченко, Роман Безсмертний, Анатолій Гриценко, Юрій Дерев’янко, Олександр Вілкул, Віктор Чумак, Дмитро Добродомов.

Потенційні кандидати, які відвідували Херсонську область, у переважній більшості випадків організовували свої активності в обласному центрі, виключеннями стали Олег Ляшко, Роман Безсмертний та Дмитро Добродомов. Окрім представників ЗМІ, цільова аудиторія була доволі різною: прибічники потенційного кандидата, представники закладів охорони здоров’я, підприємств промисловості, курсанти, військовослужбовці, представники місцевого бізнесу, громадські діячі та активісти і т. д.

Здебільшого потенційні кандидати у Президенти не збирали великі аудиторії та обмежували свої візити декількома зустрічами та ефірами. Заходи проходили як в форматі заздалегідь анонсованих зустрічей та зустрічей з трудовими колективами, так і в інших форматах – праймеріз, мітинг, дискусійна платформа, відвідування собачого притулку тощо.

Натомість можливі учасники парламентських перегонів були значно активніші – почастішали візити народних депутатів/потенційних кандидатів на території округів, збільшилась кількість благодійних акцій та програм.

Чотири партійні організації на Херсонщині провели в зазначений період благодійні заходи: обласна організація «Опозиційного блоку» (акція «Подаруй тепло ветерану»), обласна та районні організації Радикальної партії (фінансова та юридична допомога), Каланчацька районна організація БПП «Солідарність» (акція «Зробимо добру справу для дітей»), Скадовська районна організація БПП (акція «Допоможи воїну ООС»), Скадовська районна організація партії “Наш край” (соціальна ініціатива “Кузня добрих справ”).

Лідерами по благодійній активності серед потенційних кандидатів в народні депутати є: депутати облради Ігор Колихаєв (БПП) – 31%, Юрій Рожков (БПП) – 27%, заступник голови ХОДА Євген Рищук (БПП) – 26%, перший заступник облради Василь Зеленчук («Батьківщина») – 16%.
Експерти довготермінового спостереження за виборами Мережі ОПОРА у Херсонській області також аналізували і формати дистанційної комунікації/агітації від можливих кандидатів з майбутніми виборцями.

Популярні формати охоплюють зовнішню рекламу, яку в Херсоні розмістили 18 ймовірних майбутніх кандидатів на президентські вибори:

Петро Порошенко («БПП «Солідарність»), Юлія Тимошенко (ВО «Батьківщина»), Анатолій Гриценко (Громадянська позиція), Андрій Садовий («Об’єднання «Самопоміч»), Сергій Тарута («Основа»), Вадим Новинський («Партія миру»), Олег Ляшко (Радикальна партія), Арсеній Яценюк («Народний фронт»), Євгеній Мураєв («Наші»), Ігор Шевченко, Володимир Зеленський (“Слуга народу”), Олександр Соловйов («Розумна сила»), Дмитро Добродомов («Народний контроль»), Сергій Каплін («Партія простих людей»), Олександр Вілкул («Опозиційний блок»), Юрій Бойко (Опозиційна платформа «За життя»), Ілля Ківа (Соціалістична партія України), Ольга Богомолець.

У містах Каховка та Нова Каховка спостерігачі ОПОРИ зафіксували зовнішню рекламу семи потенційних кандидатів в Президенти: Петра Порошенка, Юлії Тимошенко, Олександра Вілкула, Сергія Тарути, Євгенія Мураєва, Сергія Капліна, Вадима Новинського.

Що стосується потенційних кандидатів на парламентські вибори, упродовж листопада-грудня в Херсоні були зафіксовані білборди Юрія Рожкова, Євгена Рищука. У районах – Євгена Рищука (Олешки, Чаплинка), Павла Філіпчука (Каховка, Новотроїцьк, Чаплинка), Ігоря Колихаєва (Берислав).

Вулична агітація, від дверей до дверей, поширення друкованих агітаційних матеріалів та організація заходів відбувається епізодично і здебільшого концентрується в обласному центрі, великих містах, вже менше – на рівні районних центрів.

У Херсоні були зафіксовані агітаційні намети партій «Народний фронт», «Національний корпус», «Основа», «Об’єднання «Самопоміч» та Радикальної партії. Біля наметів агітатори роздавали друковану продукцію з елементами агітації – газети, листівки.

Також спостерігачі ОПОРИ зафіксували декілька випадків “чорного піару” – в місті були облиті фарбою білборди лідера “Самопомочі” Андрія Садового, напередодні та після візиту Анатолія Гриценка в деяких місцях в Херсоні були розклеєні листівки на адресу політика з ознаками “чорного піару”. Також ще до моніторингового періоду, в жовтні, перед приїздом Олександра Шевченка спостерігачі ОПОРИ зафіксували листівки з ознаками «чорного піару» на адресу партії «Укроп».

Окрім того, політичні сили намагаються активніше використовувати соціальні мережі для комунікації з громадянами.

За активністю в Фейсбуці лідирує Радикальна партія (250 постів), «Батьківщина» (167 дописів) та «Самопоміч» (81 пост). Херсонський «Укроп» – 69 матеріалів, «Громадянська позиція» – 46, Блок Петра Порошенка «Солідарність» – 43, «Опозиційний блок» – 42, «Національний корпус» – 34, «Наш Край» – 9 матеріалів.


Окремо моніторами аналізувались друковані засоби масової інформації, що виходять у Херсонській області, щодо розміщення реклами та агітації. Як продемонструвати результати моніторингу, лідерами з розміщення матеріалів з ознаками замовності (“джинси”) у ЗМІ серед потенційних кандидатів в Президенти є Юлія Тимошенко (43%), Петро Порошенко (21%), Олег Ляшко (12%). Серед можливих кандидатів на вибори до Верховної ради – Павло Філіпчук (40%), Сергій Хлань (14%), Ігор Колихаєв (14%).


Жертвами «чорного піару» у друкованих ЗМІ стали Юлія Тимошенко та Володимир Зеленський. Проти Юлії Тимошенко було розміщено 3 хвилі негативних матеріалів (звинувачення у нелегальності статків («Офшорні ломбарди Тимошенко»), її «добрих» стосунках / представництві інтересів Російської федерації в Україні («Кремль посипає Тимошенко порошком», «Тимошенко дорівнює Путін», «Депутати підготували запитання до Тимошенко»). По Володимиру Зеленському було зафіксовано 2 хвилі негативних матеріалів зі звинувачуваннями у зв’язках з олігархом Ігорем Коломойським («Слуга народу? Ні маріонетка Коломойського», «Вова Зеленський – зоряний час Ігоря Коломойського»).

Як продемонстрували результати моніторингу публічних виступів, звітів, сайтів потенційних кандидатів/партій та соціальних мереж, активізується і використання бюджетного адміністративного ресурсу. Він полягає у декларуванні окремими партіями чи потенційними кандидатами залучених бюджетних коштів для розв’язання проблем населених пунктів області. За оцінкою ОПОРИ, даний тип належить до найнебезпечніших порушень стандартів виборчого процесу. Адже зловживання таким різновидом адміністративного ресурсу нерідко відбувається без порушень формально встановлених вимог законодавства, але несе руйнівні наслідки для конкурентності виборів.

Лідери по піару щодо залучення бюджетних ресурсів: народний депутат від 186-го округу Федір Негой (10 випадків), народний депутат по 182-му округу Олександр Співаковський (9 випадків), народні депутати Сергій Хлань (185-ий округ) та Іван Вінник (184-ий округ) – по 5 випадків. Серед депутатів обласної ради: Євген Рищук (4 випадки), Павло Філіпчук та народний депутат Юрій Одарченко (по 3 випадки).

Фактично ми можемо констатувати, що на момент проведення прес-конференції з оприлюднення результатів спостереження, потенційні кандидати на пост Президента України та народних депутатів вже розпочали агітаційну діяльність. Вона супроводжується достатньо інтенсивною активністю самих політичних лідерів, значними фінансовими витратами на зовнішню, медійну рекламу та формування організаційних структур. А це створює нерівні умови для інших кандидатів, які розпочнуть свою агітаційну діяльність відповідно до законодавства – після реєстрації.