Співаковський: Про реформу професійно-технічної освіти
Разом з колегою по Комітету – Головою підкомітету з питань позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої освіти та освіти дорослих – Іриною Констанкевич, провели зустріч з міжнародними експертами, які здійснюють проведення оцінки та формулювання напрямків майбутньої програми підтримки Європейським Союзом реформ у секторі професійно-технічної освіти України.
Від міжнародних експертів участь у зустрічі взяли керівник сектору освіти, науки, інформаційного суспільства Віра Рибак,– експерт з питань реформ сектору професійно-технічної освіти, керівник групи експертів Арам Авагян, фінансовий експерт групи Катерина Фурманець, спеціаліст з професійно-технічної освіти та з питань розвитку навичок Сніжана Леу.
До нашої роботи також долучився Голова Херсонської обласної держаної адміністрації Андрій Гордєєв.
На нараді обговорювались питання реалізації представленого нашими колегами започаткованого Європейським Союзом проекту проведення реформи професійно-технічної освіти, можливості її розвитку в ракурсі імплементації нещодавно прийнятого Верховною Радою України Закону України “Про освіту”, перспективи прийняття проекту Закону України “Про професійну освіту”. Окрім цього, ще розглянули можливих напрямків підтримки Європейським Союзом реформи вітчизняної професійної (професійно-технічної) освіти.
За результатами дискусій, ми дійшли спільної думки про те, що в Україні, на жаль, сьогодні відсутнє стратегічне розуміння комплексної системи реформування та організації професійно-технічної освіти. Тобто, є бачення окремих проблем, гарні ідеї, але немає повного усвідомлення, які цілі мають бути досягнуті в кінці. Тому існує нагальна потреба розробки на державному рівні загальної концепції розвитку професійно-технічної освіти.
Також ми погодились, що спеціальним законом, який дозволив би остаточно врегулювати положення базового Закону України “Про освіту” в частині, що стосується складників і рівнів професійно – технічної освіти має стати Закон України “Про професійну освіту”.
Станом на сьогоднішній день, до Верховної Ради України внесено два законопроекти: “Про професійну освіту в Україні” (реєстр. №5160
від 22.09.2016), поданий народними депутатами України Добродомовим Д.Є., Матківським Б.М., Мусієм О.С., Антонищаком А.Ф., і альтернативний до нього законопроект “Про професійну освіту” (реєстр. № 5160-1 від 10.10.2016), внесений Кабінетом Міністрів України.
На мою думку, є два варіанти подальшого розвитку подій щодо прийняття цих законопроектів:
1. За результатами розгляду Комітетом буде запропоновано Парламенту взяти за основу один з них, з урахуванням позитивних норм другого законопроекту та обов’язковим узгодженням з нормами прийнятого Закону України “Про освіту”.
2. Утворення на майданчику Комітету робочої групи з представників всіх стейхолдерів професійно-технічної освіти, яка здійснюватиме розробку нового законопроекту, який поєднає кращі норми кожного з поданих законопроектів та додатково включить необхідні положення щодо більш досконалого врегулювання діяльності цього важливого складника освіти.
Підводячи підсумок, хочу відзначити, що зараз дуже важливо визначитися, які саме вищі навчальні заклади будуть передані для фінансування з місцевих бюджетів, а які продовжуватимуть отримувати кошти з державного бюджету. Також необхідно передбачити можливість фінансування професійно-технічних навчальних закладів з різних бюджетів одночасно, що суттєво збільшить можливості їх розвитку.
За результатами зустрічі, з експертами було досягнуто домовленості, в тому числі, щодо продовження подальшої співпраці, зокрема за напрямками залучення європейських експертів до розробки стандартів професійно-технічної освіти, розробки програмного забезпечення для професійно-технічної освіти, електронної розробки посібників, підручників та інших начальних матеріалів у цій сфері, тощо.
Окремо хочу подякувати Голові Херсонської обласної державної адміністрації Андрію Гордєєву, за інформування учасників зустрічі про набутий Херсонською областю досвід щодо реформування сектору професійно-технічної освіти та налагодження на місцевому рівні державно-приватного партнерства за цим напрямком.