Російський саботаж навігації у Балтійському регіоні: як початок нової агресії росії
Проблема навмисного створення перешкод для супутникової навігації шляхом джамінгу (jamming), тобто глушіння GPS-сигналу, та/або спуфінгу (spoofing) – підміни правильного сигналу хибним, на цей час набула системного характеру в Балтійському регіоні.
Про це повідомляє ГО «Асоціація реінтеграції Криму».
Інциденти, які зафіксовані Польщею та союзниками у червні 2025 року вже оцінюються, як пряма загроза для безпеки авіації, морського судноплавства та функціонування критичної інфраструктури.
У ситуації, зокрема з урахуванням попередніх провокацій агресора у морських водах навколо окупованого Криму розбирався експерт нашої Асоціації Едуард Плешко.
З початком агресії росії проти України у 2014 році у регіоні тимчасово окупованого Криму стали фіксувати системні масовані випадки GPS-спуфінгу. Американська неурядова організація “C4ADS” у своєму звіті 2019 року задокументувала, що російські системи радіоелектронної боротьби (РЕБ) використовувалися понад 10 000 разів для спотворення сигналів, що призводило до відображення хибних координат суден та літаків.
Під час Сирійського конфлікту у 2016-2018 росія активно втручалася у роботу навігаційних систем вже у новому регіоні, що загрозливо впливало на польоти цивільних літаків у сусідніх країнах, зокрема в Ізраїлі.
З 2016 року й надалі почалися інциденти з порушенням роботи систем навігації поблизу Калінінградської області, у Балтійському та північних морях. Їх інтенсивність та масштаби значно зросли після початку повномасштабного вторгнення в Україну.
Зростання кількості інцидентів змусило європейські країни перейти до активних дій на міжнародній арені.
17 березня 2025 року Естонія, Латвія, Литва, Польща, Україна, Фінляндія, Франція та Нідерланди направили до уповноваженої структури ООН – Міжнародного союзу електрозв’язку спільну скаргу з вимогою вплинути на росію задля припинення нею саботажу (втручання в організацію належного функціонування) навігаційного поля, яке формується сузір’ям спеціалізованих космічних апаратів.
Про підтримку цього звернення заявили ще 17 країн-членів ЄС та Велика Британія. Узгоджена позиція зазначених країн полягає в тому, що наслідки дезорганізації супутникової навігації далеко виходять за рамки технічних збоїв та становлять багатовимірну загрозу.
Насамперед це реальна загроза життю та безпеці. Втрата точного позиціювання (GPS) на морі та ідентифікації морських суден (AIS) може призвести до їх посадки на мілину, зіткнень на перевантажених морських шляхах з високими ризиками для суднових команд, пасажирів і навколишнього середовища. Дезорганізація GPS ускладнює визначення точних координат суден, що зазнали лиха, та робить пошуково-рятувальні операції (SAR) менш ефективними й наражає на небезпеку персонал.
Перебої з навігацією призводять до затримок, зміни маршрутів суден і літаків, що спричиняє значні економічні та логістичні збитки, фінансові втрати для транспортних компаній та портів.
Втрата GPS-сигналу та орієнтації для авіації взагалі оцінюється, як критична, особливо в умовах низької видимості або над водою. Тим часом, тільки з вересня 2024 року понад 30 000 авіарейсів над Балтійським регіоном зазнали проблем із навігацією через такі збої.
Постійні атаки підривають довіру до глобальних навігаційних систем, що є основою сучасної логістики та торгівлі, змушуючи операторів шукати дорогі та менш ефективні альтернативи, відмовлятися від потенціалу новітніх технологій, гальмуючи науково-технічний прогрес та цивілізаційний розвиток.
Нарешті, низка європейських країн зафіксували ще й збої в роботі супутників двох основних європейських супутникових провайдерів: “Eutelsat” і “SES”, визнаючи, що намагання росії зірвати трансляції українського телебачення, потягли негативні наслідки для багатьох інших країн.
Зокрема, у Нідерландах на дитячому телеканалі “BabyTV” двічі з’являлася російська пропаганда. А такі дії, за нашою оцінкою вже є втручанням у внутрішні справи постраждалих країн з реальною шкодою їх суспільству та демократичній політиці.
За оцінками на пресконференції віце-прем’єр-міністра – міністра національної оборони Польщі Владислава Косіняка-Камиша, перебої з GPS-сигналами над Балтійським морем зафіксовані 17 червня 2025 року, польська сторона пов’язує з ворожими діями рф, які мають характер не поодиноких випадків, а зухвалу демонстрацію росією системної протиправної діяльності.
Дії рф, які створюють значні загрози безпеки навігації, містять й прямі порушення міжнародного права.
До таких варто віднести безумовне порушення статті 47 Статуту Міжнародного союзу електрозв’язку (МСЕ), яка зобов’язує членів Союзу вживати заходів для запобігання поширенню помилкових сигналів лиха та сигналів, які вводять в оману.
Спотворення сигналу GPS, яке може призвести до зіткнень літаків та суден є порушенням фундаментальних принципів та відразу кількох правил Міжнародної конвенції з охорони людського життя на морі (SOLAS), вимогами якої є використання надійних засобів навігації для забезпечення безпеки на морі.
Нарешті такі дії росії є порушенням «світової морської конституції» – Конвенція ООН з морського права (UNCLOS-82), яка, хоча й не згадує GPS безпосередньо, проте вимагає дотримуватися гарантованих нею свободи судноплавства та права мирного проходу, які не можуть бути реалізовані в умовах, коли життєво важливі системи навігації є скомпрометованими.
Серед задокументованих випадків втручання в роботу навігаційних систем, є факти саботажу, наприклад, під час масштабних навчань НАТО у Норвегії та Фінляндії «Trident Juncture 2018», коли масові збої GPS-сигналу зачіпали не лише цивільну авіацію на півночі Фінляндії, але й військові підрозділи, які діяли у заздалегідь чітко визначених закритих районах. Тоді аналіз показав, що джерело перешкод розташоване на російському Кольському півострові, у місці знаходження військової бази Північного флоту рф.
Аналогічна діяльність здійснювалася з військових баз на території Калінінградської області та інших, була чітко корельованою з дистанцією застосування та іншими тактико-технічними характеристиками російських зразків озброєння.
Доведений прямий зв’язок з діями військового персоналу росії проти військових контингентів країн НАТО вже не просто міжнародне правопорушення, це підстава оцінювати такі дії росії власно як “casus belli”, тобто «привід для війни» – визнаваний міжнародним правом формальний привід для розв’язування війни однією державою проти іншої або групи країн.
Таким чином проблема глушіння GPS та інших штучних порушень нормального функціонування навігаційного поля у Балтійському морі є серйозною, багатовимірною загрозою, яка вимагає негайної та скоординованої реакції багатьох країн.
Наявність задокументованих інцидентів та звернення до міжнародних організацій підкреслюють нагальність цієї проблеми. Це не просто технічний збій, це ймовірний елемент міжнародного злочину агресії, та навіть цілеспрямованих дій рф на розв’язування нової війни проти країн регіону.
Подальша стратегія має включати не лише дипломатичний тиск, а й належну міжнародно-правову оцінку дій росії, технологічне посилення та поглиблення військової співпраці для гарантування безпеки судноплавства та авіації у стратегічно важливому Балтійському регіоні.
Необхідність координації та посилення заходів протидії з боку країн НАТО та ЄС стає критично важливою, оскільки ігнорування цієї загрози може призвести до непередбачуваних та катастрофічних наслідків. Заходи протидії можуть носити й асиметричний характер, проте мають бути чітко пов’язані з першопричиною, додає експерт Едуард Плешко.