Право педагогічного колективу на висловлення позиції під час перепрофілювання гімназії – рішення суду

06.08.2025
126

Долинська об’єднана організація Профспілки працівників освіти і науки України подала позов до Долинської міської ради Івано-Франківської області, вимагаючи визнати протиправним та скасувати рішення про перетворення Слобододолинської гімназії на початкову школу.

Про це повідомляє видання Судово-юридична газета

Позивач стверджував, що міська рада порушила права педагогічного колективу та профспілки, не провівши належного громадського обговорення.

Івано-Франківський окружний адміністративний суд відхилив позов, зазначивши, що законодавство не вимагає окремої процедури громадського обговорення для зміни структури освітніх закладів.

 Восьмий апеляційний адміністративний суд підтримав це рішення, вказавши, що міська рада завчасно оприлюднила своє рішення, забезпечивши достатній час для реакції громадськості.

Верховний Суд у постанові від 23 січня 2025 року (справа № 300/3745/23, адміністративне провадження № К/990/29437/24) залишив рішення судів нижчих інстанцій без змін.

Суд підкреслив, що реорганізація закладів освіти є правом органів місцевого самоврядування, які враховують демографічні, бюджетні та освітні потреби громади. Долинська міська рада виконала вимоги щодо прозорості, оприлюднивши план оптимізації мережі закладів освіти за рік до остаточного рішення.

Профспілка не надала доказів порушення прав конкретних осіб чи обмеження доступу учнів до освіти.

Верховний Суд зазначив, що громадське обговорення є обов’язковим для врахування думок громади, включаючи батьків і педагогів.

Проєкт рішення про реорганізацію закладів освіти в сільській місцевості має бути оприлюднений за рік до його прийняття, а також супроводжуватися консультаціями у формі публічних обговорень, електронних консультацій, конференцій чи зустрічей. Педагогічний колектив має право висловлювати свою позицію щодо умов праці, збереження робочих місць та якості освіти, подаючи письмові пропозиції чи організовуючи зустрічі із засновником.

 Однак законодавство не зобов’язує органи місцевого самоврядування самостійно пропонувати альтернативні рішення. Відсутність пропозицій від профспілки чи громади не є порушенням процедури, а свідчить про їхню пасивність. Органи місцевого самоврядування самостійно приймають рішення, балансуючи між інтересами громади, фінансовими можливостями та якістю освіти.

Таким чином, Верховний Суд дійшов висновку, що відсутність додаткового громадського обговорення не є підставою для визнання рішення протиправним, якщо засновник дотримується встановленої законом процедури оприлюднення та інформування громадськості.