Оголошено офіційний запуск проектів концесії у портах Ольвія та Херсон
В рамках реалізації пілотних проектів концесії у морських портах Ольвія та Херсон сьогодні у Міністерстві інфраструктури України відбулась Координаційна зустріч із консорціумом міжнародних консультантів, яких було обрано ЄБРР для розробки техніко-економічних обґрунтувань та підготовки тендерної документації для обох проектів.
У Координаційній зустрічі на чолі з Міністром інфраструктури України Володимиром Омеляном взяли участь представники Адміністрації морських портів України, проектного офісу SP3ILNO, Укрзалізниці, ДП «СК «Ольвія», ДП «ХМТП», радник Міністра Надія Казначеєва,а також міжнародна команда, що представляє партнерів з ЄБРР, IFC та експертів з кращих міжнародних компаній.
«13 березня розпочинається новий етап в реалізації пілотних проектів державно-приватного партнерства (ДПП) в українськійпортовій галузі. Сьогодні ми оголошуємо офіційний запуск двох пілотних проектів ДПП – у ДП «Стивідорна компанія «Ольвія» та ДП «Херсонський морський торговельний порт», які відкриють шлях до концесії і, ми переконані, принесуть користь для всієї морської галузі. В найближчі тижні команда експертів та консультантів повноцінно приступає до розробки техніко-економічнихобґрунтувань (ТЕО) проектів. Ця стадія потребує особливої уваги, адже ми переконані: структурований і прозорий процес, який регулює взаємодію між владою та бізнесом, має важливе значення для обох сторін», — зазначив Міністр інфраструктури України.
Володимир Омелян наголосив, що саме Міністерство інфраструктури України було ініціатором розробки законопроекту «Про концесії», який було схвалено Урядом наприкінці 2017 року і який має бути внесений до парламенту вже у березні 2018 року.
«Проекти концесії у портах Ольвія і Херсон є надважливими не тільки для самих портів і галузі, а й для держави загалом. Якщо зазначені проекти відбудуться, це буде однозначним успіхом для України і чітким сигналом для іноземних інвесторів. Якщо ж з тих чи інших причин проекти будуть зірвані, про концесію в Україні можна буде забути на роки вперед»,— підкреслив очільник Міністерства.
Оскільки морські порти є важливою складовою транспортної інфраструктури та експортного потенціалу України, розвиток портової інфраструктури шляхом залучення приватних інвестицій є одним із стратегічних завдань Міністерства інфраструктури та Адміністрації морських портів України.
«З огляду на міжнародний досвід, концесія як механізм державно-приватного партнерства є ефективним методом залучення приватних інвестицій для розвитку об’єктів портової інфраструктури, але для України він є досить новим, тому потребує детального опрацювання. Роботу над попередніми ТЕО проектів було розпочато наприкінці 2016 року, та сьогодні, завдяки активній спільній роботі Міністерства інфраструктури України, офісу SP3ILNO та АМПУ протягом минулого року, ми виходимо на завершальний підготовчий етап реалізації проектів концесії в Ольвії та Херсоні», — зауважив керівник АМПУ Райвіс Вецкаганс.
Проекти передбачають залучення приватних інвестицій у обсязі до 45 млн дол. США для модернізації, переобладнання та збільшення потужностей по перевалці ДП «ХМТП» та залучення близько 250 млн дол. США для будівництва нового терміналу та причалів на територіїДП «СК «Ольвія», що сприятиме підвищенню потужності обробки вантажів, забезпечить розвиток суміжної інфраструктури (залізнична станція, електромережі, автодороги), та, як наслідок, підвищить економічну активність у регіоні.
Нагадаємо, за підтримки Світового Банку та ЄБРР у травні 2017 року було успішно завершено розробку попередніх техніко-економічнихобґрунтувань пілотних концесійних проектів, які показали доцільність подальшої розробки детальних техніко-економічних обґрунтувань.
Наприкінці 2017 року відбулось підписання меморандуму про співпрацю між Міністерством інфраструктури України та IFC, а також угоди між ДП «АМПУ» та ЄБРР щодо подальшої підготовки техніко-економічного обґрунтування пілотних проектів.
У лютому 2018 року ЄБРР було відібрано консорціум міжнародних консультантів для розробки техніко-економічних обґрунтувань та підготовки тендерної документації для обох проектів.
Довідка: ДП «СК «Ольвія», що розташовано у місті Миколаїв, умовно відноситься до категорії «середніх» морських портів. ДП «СК «Ольвія» має під’їзні автодороги та залізничне сполучення, здійснює вантажопереробку всіх видів експортно-імпортних, транзитних і каботажних вантажів, крім наливних. Порт стратегічно розташований поблизу найбільших у регіоні виробників металургійної та сільськогосподарської продукції (пшениці, кукурудзи, соняшнику). З урахуванням його характеристик, порт може мати значний потенціал з точки зору збільшення перевалки зернових вантажів.
ДП «ХМТП» розташований у місті Херсон та умовно відноситься до категорії «малих» морських портів. Державне підприємство «Херсонський морський торговельний порт» є державною стивідорною компанією, що здійснює операційну діяльність у акваторіїХерсонського порту.
Херсонський порт є ключовим морським портом на річці Дніпро, яка протікає через найбільші промислові та аграрні регіони України. Порт має під’їзні автодороги та залізничне сполучення. ДП «ХМТП» здійснюється вантажопереробка всіх видів експортно-імпортних, транзитних і каботажних вантажів, крім наливних. Ключові вантажі: зернові, харчові, будівельні матеріали та генеральні вантажі.