Із 11,5 мільярдів гривень субвенції Дорожнього фонду, області вже використали 8,6 мільярдів – Мінінфраструктури
З коштів субвенції Державного дорожнього фонду, закладеної для доріг державного значення, (а це 23 мільярди гривень) станом на 6 грудня використано 89% коштів. В той же час з коштів Дорожнього фонду, призначених для областей (а це 11,5 мільярда гривень) станом на 6 грудня використали 8,6 мільярдів.
Про це заявив Віктор Сасін, директор Департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку та автомобільних перевезень Міністерства інфраструктури України, під час дискусії в Українському кризовому медіа-центрі
«Ситуація під кінець року, як ми і прогнозували, суттєво покращилася, оскільки роботи, виконані під кінець будівельного сезону, зараз вже здаються актами. Ми очікуємо, що ця цифра ще покращиться […]. Тотального фейлу по країні не було. Як місцеві адміністрації, так і «Укравтодор» непогано впоралися зі своїми завданнями», – зазначив Віктор Сасін.
Віктор Сасін пояснив, що причини відставання деяких областей на 10-15%, порівняно з найбільш активними, здебільшого організаційні. «Де роботою з тендерами займається якісна команда – усе встигають і система працює добре. Не варто забувати про блокування тендерів з боку підрядників, ми це теж бачили», – деталізув він.
Серед проблемних питань і ризиків, Володимир Тарнай, керівник відділу бюджетної політики Центру «Ейдос» відзначив відсутність прогресу із заходами безпеки дорожнього руху, на які було закладено 5% коштів Дорожнього фонду – з них не використали нічого. Не виділили фінансування на паспортизацію доріг та систему управління якості доріг. Це також великий дисбаланс між витратами на капітальний та поточний і середній ремонти – 11,8 кілометрів доріг та 589 кілометрів відповідно.
«Ми бачимо гігантську перевагу поточного і середнього ремонту. Тут є певні ризики, тому що якщо з капітальним ремонтом ми розуміємо, яким стандартам він має відповідати, з поточним і середнім ремонтом ці стандарти розмиті», – зазначив експерт.
Є проблеми із фінансуванням ремонту комунальних доріг, на які області можуть виділити до 20% коштів зі своєї субвенції. «Судячи з переліків, затверджених облдержадміністраціями, 10 областей виділили на комунальні дороги 0% коштів», – зазначив Вадим Олійник, експерт Проектного офісу секторальної децентралізації. За його словами, на майбутнє варто зобов’язати області виділяти на комунальні дороги не менше 10% коштів, тому що близько 95% з них потребують ремонту.
Водночас, за словами Романа Кокотайла, т.в.о. директора Департаменту дорожнього господарства, транспорту та зв’язку Львівської обласної державної адміністрації, зараз дуже зростають кошти місцевих бюджетів, тому вони можуть профінансувати ремонт доріг, не залучаючи для цього кошти Державного дорожнього фонду. Так, у Львівській області з обласного бюджету на комунальні дороги виділили понад 40 мільйонів гривень, самі місцеві бюджети передбачили 75 мільйонів гривень на дороги загального користування місцевого значення.
Володимир Дудченко, начальник управління інфраструктури Сумської ОДА, зі свого боку зазначив, що в умовах обмеженої кількості ресурсу і великої кількості доріг, які потребують ремонту, доцільніше зосереджувати серйозні кошти на декількох найбільш важливих об’єктах, а на решті віддавати перевагу дрібним ремонтам – щоб забезпечити «проїздність».
Владислав Притоманов, експерт сектору транспорту Офісу ефективного регулювання (BRDO), зазначив, що завдання держрегулювання на ринку – встановлення обов’язкових мінімальних вимог до підрядників та якості їхніх послуг. Але ефективний ринок можливий лише за умов чесної та вільної конкуренції. «Сьогодні більше 40% робіт виконують топ-5 компаній, при цьому діяльність кожної з них протягом останніх років сконцентрована лише в конкретних областях. Ще 25% робіт виконуються службами автомобільних доріг у областях.
Тому Дорожній фонд необхідно розглядати й як інструмент забезпечення конкурентного ринку між підрядниками, як незалежне від замовника джерело фінансування. У поєднанні із довгостроковим плануванням реконструкції та будівництва як доріг державного так і доріг місцевого значення, стандартизацією кваліфікаційних вимог, тендерних процедур та усунення перешкод для міжнародних підрядників, Україна має всі шанси отримати якісні дороги», – прокоментував він.