«Червона картка» для Херсонської обласної ради
У минулому році в засобах масової інформації Херсонщини було багато матеріалів про рейдерські захоплення депутатом Шадріним комунальних закладів освіти, культури та спорту. Зрозуміло, що один Шадрін, без підтримки посадових осіб обласної ради, на таке не здатний.
Тому постало питання, хто саме ті чиновники, які йому допомагають порушувати Закони України?
На жаль, швидко викрити посадовців, які сприяють рейдерським захопленням закладів, та вказати, яким чином вони це роблять, неможливо. Тільки,залучивши в судових провадженнях офіційні документи, дослідивши відео- та аудіоматеріали, викликавши до суду та заслухавши в якості свідків посадових осіб Херсонської обласної ради, стало зрозуміло, хто, як і коли вчиняв протиправні дії.
Ось як відбувалося захоплення комунальної установи «Херсонський обласний центр фізичного здоров’я населення «Спорт для всіх» Херсонської обласної ради.
Рішенням Херсонської обласної рада від 29 грудня 2016 року № 360 було звільнено з посади директора комунальної установи «Спорт для всіх» Сергія Ротоноса .
Мотивами для звільнення були висновки та рекомендації постійної депутатської комісії обласної ради з питань культури, науки, освіти, молодіжної політики, фізичної культури та спорту, курортно-туристичної діяльності від 21 грудня 2016 року № 13/21 та акти про відсутність працівника на робочому місці від 15 і 22 грудня 2016 року. У підсумку — звільнення з підстав, передбачених пунктом 4 статті 40 Кодексу законів про працю України — прогул без поважних причин.
Прийняття даного рішення відбувалося 29 грудня 2016 року під час проведення другої частини Х сесії обласної ради. До цього, за хронологічним порядком, була перша частина Х сесії — 23 грудня, Президія з підготовки Х сесії Херсонської обласної ради 22 грудня та засідання постійної комісії обласної ради з питань культури, науки, освіти, молодіжної політики, фізичної культури та спорту, курортно-туристичної діяльності 21 грудня 2016 року.
А зараз детальніше. 21 грудня 2016 року депутат Шадрін як голова депутатської комісії доповідає депутатам про лист прокуратури Херсонської області від 24 червня 2016 року № 05-2488-16, в якому йому (депутату Шадріну) повідомляється про внесення 23 червня 2016 року відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань за фактом розтрати посадовими особами комунальної установи «Спорт для всіх» бюджетних коштів у сумі 15 974 грн. 40 коп.
Інші депутати — члени постійної комісії не знайшли необхідним вдаватися у такі подробиці, як: звідки з’явилися підстави для внесення в ЄРДР, чому саме зараз, тобто через 6 місяців після появи цього листа, Шадрін його оприлюднює і які висновки розпочатого досудового розслідування.
Депутати роблять просто — підтримують Шадріна з ініціативою звільнити директора комунальної установи «Спорт для всіх» і винести дане питання на чергову сесію обласної ради 23 грудня 2016 року.
Як з’ясувалося згодом, такий поспіх був потрібен Шадріну, оскільки, по-перше, він вже знав про закриття кримінального провадження «з дня на день», а по-друге, саме його, Шадріна В. М., наклеп від 23 червня 2016 року та вмовляння працівників обласної прокуратури дозволили протягом одного дня внести відомості до ЄРДР та звітувати йому вже 24 червня 2016 року. До речі, за одну добу прийняти, провести перевірку викладених фактів, внести до ЄРДР та звітувати заявнику, це небувала і «фантастична» швидкість обробки інформації для даної служби.
Так і сталося: майже через тиждень, 29 грудня 2016 року, кримінальне провадження за наклепом Шадріна В. М. було закрито через встановлення відсутності події кримінального правопорушення .
Далі, 22 грудня дане питання підтримується Президією обласної ради і за номером 50 вноситься до порядку денного першої частини Х сесії обласної ради 23 грудня 2016 року.
Зрозуміло, що думки, бажання та плани депутатів викладають на папері посадовці виконавчого апарату обласної ради. Саме вони — працівники облради готують проекти висновків та рекомендацій постійних комісій, рішень обласної ради та інші документи, які видаються від імені Херсонської обласної ради. Але найголовнішим завжди було і буде — це відповідність виданих документів законодавству України. Для цього всі проекти рішень обов’язково проходять експертизу юридичного відділу виконавчого апарату обласної ради.
Тож 23 грудня 2016 року під час розгляду питання № 50 порядку денного першого пленарного засідання Х сесії обласної ради «Про звільнення директора комунальної установи «Херсонський обласний центр фізичного здоров’я населення «Спорт для всіх» Херсонської обласної ради» голова Херсонської обласної державної адміністрації Андрій Гордєєв зачитує резолютивну частину проекту Рішення (з відеоматеріалів справи) і фіксує, що звільнення директора Центру Ротоноса С. О. має відбутися на підставі п. 1 ст. 41 Кодексу Законів про працю України, а саме «одноразового грубого порушення трудових обов’язків керівником підприємства, установи, організації всіх форм власності (філіалу, представництва, відділення та іншого відокремленого підрозділу), його заступниками, головним бухгалтером підприємства, установи, організації, його заступниками, а також службовими особами органів доходів і зборів, яким присвоєно спеціальні звання, і службовими особами центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах державного фінансового контролю та контролю за цінами». Далі Андрій Гордєєв звернув увагу депутатів та голови обласної ради Владислава Мангера, що для звільнення на підставі п. 1 ст. 41 Кодексу Законів про працю України немає юридичних підстав, принаймні вони не зазначені.
Погодившись з цим, Владиславом Мангером було запропоновано депутатам перенести розгляд даного питання на друге пленарне засідання Х сесії обласної ради 29 грудня 2016 року, а юридичному відділу обласної ради, далі (з відеоматеріалів справи) дослівно: «…юридично правильно прописати, щоб потом не було претензій щодо його звільнення» і «…ми перепишемо так, як потрібно, щоб він не поновлявся…».
І вже 29 грудня 2016 року під час розгляду питання № 61 порядку денного другого пленарного засідання Х сесії обласної ради «Про звільнення директора комунальної установи «Херсонський обласний центр фізичного здоров’я населення «Спорт для всіх» Херсонської обласної ради» начальник юридичного відділу виконавчого апарату обласної ради Анастасія Покорна доповідає, далі (з відеоматеріалів справи) дослівно: «…депутатам розданий проект рішення, він містить преамбулу, в преамбулі зазначені всі необхідні документи, які було складено. Склалась така ситуація, що наразі маємо акти про відсутність за місцем роботи працівника, складені 15 грудня і 22 грудня, 28 грудня направлено телефонограму з вимогою дати термінові пояснення з цього приводу, термін до початку сесії, пояснення не надані… Щодо закону, то закон вимагає, що такі заходи, як звільнення за прогул, можуть застосовуватись, ну це в порядку дисциплінарного стягнення протягом місяця з моменту виявлення, 6 місяців з моменту вчинення, строки дотримані, пояснення ми витребували, але керівник його не дає… з точки зору закону, ми процедуру дотримали…».
Далі все просто — процедура голосування і 36 депутатів приймають рішення про звільнення директора комунальної установи «Спорт для всіх», а звільнений директор подає до суду.
Починається довготривалий судовий процес, але тільки завдяки цьому з’явилася можливість отримати доступ до документів, на підставі яких юридичний відділ апарату обласної ради підготував її рішення від 29 грудня 2016 року № 360 «Про звільнення директора комунальної установи «Херсонський обласний центр фізичного здоров’я населення «Спорт для всіх». В інший спосіб зробити це було неможливо, оскільки виконавчий апарат обласної ради або не приймає звернення про доступ до інформації, або не надає належної відповіді.
Отже, з’ясовувати, що тоді відбувалося, почав суд.
І виявилося, що після обіцянки депутатам від голови обласної ради Владислава Мангера 23 грудня «…ми перепишемо так, як потрібно, щоб він не поновлявся…» начальник юридичного відділу виконавчого апарату обласної ради Анастасія Покорна 29 грудня звітує «…що наразі маємо акти про відсутність за місцем роботи працівника складені 15 грудня і 22 грудня…». Тобто 29 грудня з’являються акти про відсутність працівника на робочому місці від 15 і 22 грудня 2016 року , які не згадуються ані в проекті рішення першого пленарного засідання Х сесії обласної ради 23 грудня, ані в протоколі Президії облради від 22 грудня, ані в рішенні комісії Шадріна від 21 грудня.
Таким чином, саме на підставі цих актів було визначено юридичну підставу для звільнення директора за прогул без поважних причин (п.4 ст.40 КЗпПУ).
В ході судового процесу, у зв’язку з тим, що зазначені акти спричинили наслідки правового характеру, а саме, порушили певні права і, можливо, стануть причиною збитків для обласного бюджету, у суду виникли закономірні питання: хто видав дані акти, якими посадовими особами їх було складено та яка службова компетенція і функціональні обов’язки цих посадовців.
Для з’ясування відповіді на ці питання суд зобов’язує обласну раду надати копії актів про відсутність працівника на робочому місці від 15 і 22 грудня 2016 року та інші документи, які були залучені до матеріалів справи.
Завдяки цьому стали відомі прізвища та посади осіб, які склали акти, їхні функціональні повноваження. Почалося дослідження судом обставин складання даних актів і виникла дилема: або акти видані посадовими особами органу місцевого самоврядування з перевищенням повноважень, або вчинено інший службовий злочин, а саме складання вже після 23 грудня 2016 року завідомо неправдивих офіційних документів.
З червня 2017 року суд почав викликати як свідків шістьох посадових осіб виконавчого апарату обласної ради і депутата Шадріна — підписанта одного з актів.
Проте тільки 30 листопада 2017 року під час судового засідання вдалося заслухати заступника начальника організаційного відділу виконавчого апарату Херсонської обласної ради Литвиненко Галину Іванівну.
Інших осіб, які фігурують в актах (Шадріна В. М., Коробку Т. Б., Ющик І. О., Малій Л. О.), доставити в суд протягом шести місяців так і не вдалося.
Але й те, що розповіла, як свідок, під присягою Литвиненко Г. І. привело у шок навіть суддю. З цього судового засідання стало питанням часу підтвердження фактів фабрикування посадовими особами обласної ради офіційних документів у рамках майбутнього кримінального провадження.
Скільки посадових осіб Херсонської обласної ради, розуміючи про порушення Законів України, складали, видавали, підписували та візували всі документи, так чи інакше, пов’язані з рішенням сесії від 29 грудня 2016 року № 360, можуть назвати тільки правоохоронці, але очевидно, що зупинити погіршення наслідків тих дій, вкрай важко.
Сума збитків для обласного бюджету станом на 19 лютого 2018 року перейшли межу у 150 тис. грн і далі буде збільшуватися, оскільки у зруйнованої комунальної установи «Спорт для всіх» та її засновника — Херсонської обласної ради запустилася ланцюгова реакція, коли спроба виправити попередню власну помилку, призводить до створення нової помилки.
Яка ж взагалі кількість службових підроблень документів та перевищень повноважень посадовими особами обласної ради у 2016—2017 роках — це питання до слідства.
Крапку у судовій справі за позовом Сергія Ротоноса до Херсонської обласної ради поставив Херсонській міський суд, визнавши протиправним та зобов’язавши скасувати рішення Х сесії Херсонської обласної ради VII скликання від 29 грудня 2016 року № 360, а також Херсонській обласній раді негайно поновити Ротоноса Сергія Олексійовича на посаді директора комунальної установи «Херсонський обласний центр фізичного здоров’я населення «Спорт для всіх» Херсонської обласної ради з 29 грудня 2016 року .
А ще суд забов’язав обласну раду виплатити компенсацію за вимушений прогул Сергія Ротоноса понад 50 тисяч гривень. Шкода, не з кишені винуватців, а з обласного бюджету.